کار تیمی

اهمیت کار تیمی در هر نوع کسب و کاری

یکی از بزرگترین عوامل تعیین کننده موفقیت کسب و کارها، توانایی عملکرد اعضای آنها به عنوان تیم است. با افزایش رقابت میان کسب و کارها، تشویق روحیه خلاقانه در محل کار برای افزایش تولید و بهره‌وری و ایجاد ارتباطی سالم میان کارکنان، اهمیت خاصی پیدا کرده است.

کار کردن در شرایط گروهی کمک می‌کند که کارکنان سریع‌تر و موثرتر باشند. همکاری تیمی همچنین باعث می‌شود که اعضا مسئولیت پذیرتر باشند و این امر به افزایش انگیزه آن‌ها و بالا رفتن سطح درگیری شغلی کمک می‌کند؛ حتی در تیم‌های مجازی که کارها از راه دور انجام می‌شود.

کار تیمی به معنای کار کردن دو یا چند فرد با یکدیگر به منظور دست یافتن به هدفی مشخص و بر مبنای تفکرات و مهارتهای آنان است. همکاری می‌تواند به صورت سنتی یا مجازی صورت بگیرد. با پیشرفت فناوری، استفاده از برنامه‌های ابری برای به اشتراک گذاشتن فایل‌ها و تعامل میان افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا کسب و کارها باید همکاری تیمی را تقویت کنند؟

همکاری تیمی به فرد کمک می‌کند که عملکرد خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد: کار گروهی فرد را به تفکر وا می‌دارد تا به توانایی‌های خود پی ببرند. این تفکر می‌تواند باعث شود که فرد نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کند. جدا از این مسئله، ضرب المثلی فرنگی می‌گوید «همیشه دو فکر بهتر از یک فکر است». به این معنا که خرد جمعی بهتر از تفکر فردی است؛ زیرا تفکر جمعی باعث می‌شود که خلاءهای تفکر فردی پر شوند.

در ادامه به مواردی که اهمیت کار تیمی در کسب و کارها را نشان می‌دهد می‌پردازیم.

همفکری

همکاری تیمی به اعضا امکان می‌دهد تا در بستری مشترک برای رسیدن به یک هدف مشخص تلاش کنند. این تلاش می‌تواند از طریق همفکری، طوفان فکری، و ارائه نقطه نظرهای متفاوت برای حل مسائل باشد. طوفان فکری یا بارش فکری (Brainstorming) یک تکنیک خلاقیت فردی یا گروهی است. در این جلسه که معمولا ۱-۲ ساعت است، اعضا برای رسیدن به یک جمع‌بندی در مورد یک مسئله، تعداد زیادی ایده خام تولید می‌کنند. این ایده‌های خام در ابتدا بدون هیچ قضاوتی تولید شده و فقط بر تخته نوشته می‌شوند. در گام‌های بعد، ایده‌ها فیلتر شده و در هر بازبینی تعدادشان کمتر می‌شود تا به بهترین ایده برسند.

ایجاد ارزش و هدفمندی

کار تیمی به اعضا احساس هدفمند بودن می‌دهد. اعضای تیم کار با یکدیگر را ارزشمند می‌یابند و از آن جا که می‌بینند هدف سایر اعضا نیز با هدف خودشان مشترک است و منافع شرکت و سایر اعضا با منافع خودشان یکسان است، همکاری با آن‌ها را امری ضروری می‌بینند.

سهم برابر برای ابراز نظر

همکاری تیمی به هر یک از اعضا این فرصت را می‌دهد که فرصتی برابر برای ابراز نظر خود داشته باشد. در جمعی سنتی از کارکنان که به صورت فردی کار می‌کنند و یک مدیر کارها را هماهنگ می‌کند، معمولا تصمیم گیری‌ها از بالا به پایین و عمودی است. در این سیستم سلسله مراتبی، کارمندانی که واقعا با کار درگیرند معمولا فرصتی برای ابزار نظر و استفاده از خلاقیت خود نمی‌یابند. اما در همکاری تیمی، از ظرفیت‌های اعضا استفاده بهتری می‌شود.

همکاری تیمی به حل مشکلات کمک می‌کند

وقتی مجموعه متنوعی از مهارتها و دانش جمع شوند، نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، دستاورد تجربیات و توانایی‌های متفاوت است. علاوه بر این، همکاری مجازی نیاز به سرمایه و زیرساخت را به حداقل می‌رساند. به لطف اینترنت، کسب و کار شما می‌تواند بازار وسیعتری پیدا کند. همچنین شما می‌توانید شرکت خود را به کمک افرادی از سرتاسر جهان پیش ببرید.

همکاری تیمی تصویر ذهنی بزرگتری از شما ایجاد می‌کند

هیچ انسانی شبیه انسانی دیگر نیست و وقتی چندین نفر با پیشینه‌های ذهنی متفاوت برای شما کار می‌کنند، لازم است بتوانید تفاوتهای آنان را درک کنید و راهی پیدا کنید که به وسیله آن، این افراد نقصهای یکدیگر را رفع کرده، عملکرد هم را تکمیل کنند. حتی در صورتی که پروژه به نتیجه مد نظر شما نرسد، این همکاری‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد که خودش سرمایه بزرگی است.

کار گروهی آموزنده است

وقتی کارکنان شما گروهی کار می‌کنند، ناگزیر چیزهایی از یکدیگر می‌آموزند. به این ترتیب، یکی از فرهنگ‌هایی که در شرکت شما رواج پیدا می‌کند، ادامه دادن به یادگیری خواهد بود. کارکنان شما از یادگیری به عنوان فرصتی برای رشد استفاده خواهند کرد. با همکاری کارکنان شما با یکدیگر، ظرفیت آنها برای پذیرفتن مسئولیت جدید بیشتر می‌شود و به این ترتیب این امر باعث پیشرفت آن‌ها خواهد شد.

تجمیع استعداد و توانایی‌ها

وقتی اعضای تیم با یکدیگر همکاری می‌کنند، می‌توانند دانش خود را بهینه کنند و از تجربیات و مهارت‌های همدیگر استفاده کنند. برای مثال، ممکن است یکی از اعضا با «ارائه دادن» و صحبت در جمع مشکل داشته باشد؛ اما از طرف دیگر، تمام دانش فنی مربوطه را داشته باشد. همکاری موثر به اعضا اجازه می‌دهد که استعدادهای خود را به اشتراک بگذارند و بهترین راه را برای حل مسائل پیدا کنند. این امر به شرکت شما کمک خواهد کرد که بهترین نتیجه را در کمترین زمان به دست بیاورید.

بهبود مهارتهای اعضا

همکاری تیمی باعث می‌شود منافع تک تک اعضا و شرکت در یک راستا قرار بگیرد. اعضا با هم کار می‌کنند، تعامل دارند، همفکری می‌کنند و می‌توانند ببینند که سایر اعضا چگونه کار می‌کنند، فکر می‌کنند، مشورت می‌کنند و به نتیجه می‌رسند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند مهارت‌های خود را به کمک مشاهداتی که دارند بهبود دهند و نقاط ضعف خود را رفع کنند. این مهارت‌های تازه در طی همین پروسه می‌تواند تمرین شود و هر چه بیشتر این مشاهدات تکرار شوند، این مهارت عمیق‌تر آموخته می‌شود.

یافتن راهکار در زمان کمتر

کار تیمی سرعت عملکرد را بالا می‌برد. کاری که به صورت انفرادی ممکن است ماه‌ها به درازا بکشد تا به سرانجام برسد، با همفکری و مشارکت چند نفر ممکن است ظرف چند ساعت حل شود. همفکری باعث باز شدن راههایی می‌شود که ممکن است یک فرد به هر دلیلی از وجود آن‌ها بی‌خبر باشد.

موفقیت بیشتر

کار گروهی به کسب و کار شما اجازه می‌دهد که پروژه‌های مهم را در ضرب‌الاجل‌های مشخص به انجام برسانید. وقتی چندین نفر روی یک پروژه کار کنند، آن پروژه می‌تواند به صورت مساوی بین این افراد تقسیم شود تا وظایفشان را در زمان مشخص انجام دهند. این امر به کاهش زمان تحویل پروژه کمک می‌کند. راهکاری به نام «تکه تکه کن و بعد تسخیرش کن» وجود دارد که بر اساس آن باید پروژه به بخش‌های کوچکتری تبدیل شود و میان اعضا تقسیم شود تا پروژه در زمان کوتاه‌تری به مقصود برسد.

افزایش حس رضایت از کار و تمایل به ادامه همکاری

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، همکاری تیمی به کارکنان شما ارزش و معنا می‌بخشد. به همین دلیل، آنها نسبت به کارشان احساس بهتری خواهند داشت. احساس خوب کار تیمی هنگامی که نتیجه رضایتبخش است، به اوج خود می‌رسد. وقتی کارکنان می‌بینند که ارتباطی قوی با سایر همکارانشان دارند و عضوی از یک حرکت مهم هستند، تمایل بیشتری به همکاری طولانی‌تر با شما خواهند داشت.

کار تیمی در تیم‌های مجازی (تیم راه دور)

با وجود این که کار تیمی به صورت مجازی نیز از همین اصول پیروی می‌کند، لازم است برخی نکات هم به آن اضافه شود. باید برای تمام اعضا ساعات مشخصی فعالیت را در نظر بگیرید و با استفاده از نرم‌افزارهای خاص، زمان فعالیت آنها را اندازه‌گیری و ثبت کنید تا مطمئن شوید همه اعضا تمام تلاش خود را می‌کنند. برنامه‌های مدیریت پروژه با ابزارها و تکنیک‌های مدیریت تیمی تجهیز شده‌اند و می‌توانند به شما در بهبود همکاری تیمی کمک کنند.

نتیجه گیری

کسب و کارهای در حال پیشرفت متوجه ارزش کار گروهی شده‌اند و در پی راههایی هستند که روحیه کار تیمی را هر چه بیشتر در کالبد شرکت خود وارد کنند؛ چه با استفاده از روشهای سنتی و چه روش‌های متکی بر فناوری‌های جدید. پس اگر دوست دارید که کسب و کار شما هم رونق بگیرد، باید هر چه سریع‌تر همانند این شرکت‌ها به کار گروهی رو بیاورید. راهنمایی‌های این متن می‌تواند به شما کمک کند که درک صحیحی از اهمیت همکاری تیمی داشته باشید تا بتوانید بهترین شیوه برای تشویق کارکنانتان به کار گروهی را پیدا کنید.

1000 667 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی