پورتفولیو

ایجاد یک پورتفولیو قوی به عنوان یک توسعه دهنده وب

چرا پورتفولیو؟
تصور کنید شما از یک دوره فرانت‌اند فارغ‌التحصیل شده‌اید و آماده برای جستجوی کار مورد علاقه خود هستید. حال این سوالات پیش می‌آید که چگونه می‌خواهید نظر کارفرمایان را در آینده جلب کنید و شبکه‌ای از ارتباطات ایجاد کنید؟ چگونه می‌توان تمام مهارت‌ها و تکنیک‌های شگفت‌انگیز و قابل توجهی که سه ماه گذشته یاد گرفته‌اید را نشان دهید؟ خب، پاسخ به این سوالات مشخص است. شما به یک پورتفولیو وب‌ سایت شخصی نیاز دارید.

پورتفولیو چیست؟
پورتفولیو یک رزومه نیست. پورتفولیو یک راه برای نشان دادن تمام مهارت‌هایی است که در رزومه خود ذکر کرده‌اید و اساسا یک نمایشگاه از نمونه کارهای شما است. پورتفولیو شما نیز فرصتی برای ایجاد و تعریف نام تجاری خود به عنوان یک فرد حرفه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات است. نام تجاری شما یک جنبه بسیار مهم برای هویت شما به عنوان یک توسعه دهنده است، چون نام تجاری شما چیزی است که کارفرمایان بهش بسیار توجه می‌کنند.

اجزاء تشکیل دهنده یک پورتفولیو
پورتفولیو در تمام اشکال و اندازه‌ها قابل ارائه است، اما حداقل باید نمونه پورتفولیو شما شامل بخش‌‌های زیر باشد:

بخش درباره من: در این بخش باید نام، عکس، عنوان و یک یا دو پاراگراف درباره شما باشد. آنچه شما انجام داده‌اید، و چه کاری بعدا می‌خواهید انجام دهید. نگران به پرداختن جزئيات عمیق‌تر در مورد پورتفولیو خود نباشید. این نیز بخش مهمی از توسعه نام تجاری شماست. کشف آنچه شما را منحصر به فرد می‌کند و از بقیه جدا می‌کند را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارید.

بخش پروژه: بخش پروژه دلیل اصلی شما برای داشتن یک پورتفولیو است. بنابراین شما بهترین نمایش خود را در این بخش باید ارائه دهید. بر خلاف رزومه شما می‌توانید فهرست کامل پروژه‌های برنامه‌نویسی خود را نمایش دهید. استخدام کنندگان را با پروژه‌های خود با استفاده از دمو‌های ویدیویی، GIFS و یا تصاویر مختلف شگفت زده کنید.

بخش تماس با من: هر پورتفولیو موفق دارای یک قسمت است که بیننده می‌تواند با شما تماس بگیرد. حداقل، مطمئن شوید که LinkedIn، GitHub، و آدرس ایمیل شما در دسترس باشند.

مهمتر از همه، پورتفولیو باید سبک و شخصیت شمارو به عنوان یک توسعه دهنده بیان کند. بار دیگر، پورتفولیو در مورد نشان دادن مهارت‌های فنی و خلاقیت شما به عنوان یک توسعه دهنده می‌باشد.

علاوه بر اجزای بالا، پورتفولیو قوی یک توسعه دهنده باید موارد زیر را نیز داشته باشد:

طراحی Responsive یا واکنش‌گرا: از آنجایی که بیشتر افراد به سمت موبایل سوق پیدا کردند، بنابراین شما هم باید در این مورد انعطاف پذیر باشید و از طراحی Responsive پورتفولیو خود در دستگاه‌های مختلف مانند موبایل و تبلت اطمینان حاصل فرمایید.

آدرس URL سایت: همانطور که نمونه کارهایتان بیان سبک شخصی شما است، باید URL شما نیز همینطور حرفه‌ای باشد. بسیار توصیه می‌شود دامنه سفارشی خود را خریداری کنید. برخی از سایت‌های فروش دامنه در آخر این پست در بخش منابع آورده شده است.

تعداد محدود کلیک: پورتفولیوها و برنامه‌های کاربردی چند رسانه‌ای نیاز نیست پیچیده باشند. هنگام طراحی، خود را جای کاربر بگذارید و اطمینان حاصل کنید که مهم‌ترین اطلاعات (پروژه‌ها، اطلاعات تماس) تنها با چند کلیک در دسترس باشد.

طراحی جذاب و دیدنی: اگر مانند طراحان چشم‌اندازهای طراحی را ندارید یا نمی‌خواهید زمان زیادی برای کد‌نویسی در این زمینه صرف کنید، مشکلی نیست! صدها قالب رایگان در وب وجود دارد که می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید. اگر شما از یک قالب رایگان استفاده می‌کنید، سعی کنید تا آن قالب را تا جایی که می‌توانید سفارش‌سازی کنید. این شامل تغییر رنگ، هدر عکس‌ها یا لایه‌های صفحه می‌باشد.

در ادامه به چندی از منابعی که برای ساخت و اشتراک‌گذاری پورتفولیو شما مفید هستند می‌پردازیم.

هاست کردن پورتفولیو در صفحه Github
خرید دامنه از سایت‌های فروش دامنه مانند ایران سرور، هاست ایران و غیره
گرفتن عکس از صفحه اسکرین و تبدیل آن به GIF
قالب‌های پورتفولیو

1000 667 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی