کتابخانه jQuery چیست و آیا نیاز به یاد گرفتن آن دارید؟

کتابخانه jQuery و ویژگی‌هایی آن

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی و پرکاربردی برای توسعه صفحات وب می‌باشد، ولی در عین حال ساختار پیچیده‌ای دارد که استفاده از آن را برای کاربران دشوار می‌سازد. jQuery یک کتابخانه متن باز کوچک، سریع و سبک وزن جاوا اسکریپت است که هدف اصلی آن ساده‌سازی نوشتن اسکریپت‌های سمت کلاینت در HTML می‌باشد. از قابلیت‌های بارز این کتابخانه محبوب می‌توان قابلیت اجرا برروی مرورگرهای مختلف، کنترل آسان و قدرتمند رویدادها (Events)، قابلیت تغییر در خصوصیات CSS، کار با Ajax، توسعه دادن پلاگین‌ها و غیره را نام برد.

بیش از یک دهه به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است و شرکت‌های شناخته شده‌ای مانند Kickstarter، Twitter و Hootsuite آن را در برنامه‌های کاربردی خود استفاده کرده‌اند. چه چیز دیگری jQuery می‌تواند انجام دهد و آیا شما باید آن را یاد بگیرید؟

مزایای استفاده از jQuery

برای بسیاری از توسعه دهندگان وب، jQuery اولین کتابخانه‌ای است که آنها آموخته‌اند. jQuery:

  • قابلیت تغییر در ظاهر یک صفحه را امکان‌پذیر می‌سازد.
  • قابلیت افزودن انیمیشن (Fade) به یک صفحه را امکان‌پذیر می‌سازد.
  • دریافت اطلاعات از یک سرور را بدون نیاز به Refresh مجدد صورت می‌دهد.
  • عملکردهای مشترک جاوا اسکریپت را ساده می‌کند. به عنوان مثال مرتب‌سازی و فیلترینگ آرایه‌ها.

معایب استفاده از jQuery

از ایراداتی که در jQuery وجود دارد:

  • این کتابخانه زندگی را برای خیلی از توسعه دهندگان آسان ساخته است اما در 272 کیلو‌بایت، یک کتابخانه بزرگی برای import کردن محسوب می‌شود.
  • این کتابخانه یادگیری جاوا اسکریپت را مشکل می‌سازد برای اینکه abstraction‌های jQuery بخش‌های پیچیده جاوا اسکریپت را مخفی می‌کند.
  • یکی دیگر از ایرادات آن عملکرد در نسخه‌های آن می‌باشد. برخی از نسخه‌ها به خوبی کار می‌کنند و برخی عملکرد درستی ندارند. به همین منظور همیشه سعی کنید از آخرین نسخه jQuery استفاده کنید.

 

نتیجه‌گیری

درسته که کتابخانه jQuery کدنویسی را نسبت به جاوا اسکریپت ساده‌تر و سریع‌تر ساخته است، اما نمی‌تواند جایگزینی برای زبان جاوا اسکریپت باشد. در کنار جاوا اسکریپت ما به شدت از شما می‌خوایم که jQuery را بیاموزید و به همین دلیل است که خیلی از شرکت‌های معروفی که در بالا نام بردیم از این کتابخانه بهره می‌برند. خیلی از توسعه دهندگان برای نگه‌داری برنامه‌های کاربردی خود به آن نیاز دارند.

1000 751 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی