مدرک برنامه نویسی

آیا دریافت مدرک مرتبط با توسعه وب ما را تبدیل به یک توسعه دهنده وب واقعی می‌کند؟

آیا واقعا داشتن یک مدرک مرتبط با توسعه وب مانند (CIW (Certified Internet Web Professional به ما در یافتن شغل و یا افزایش درآمد کمک می‌کند؟ این سوالی است که برخی آن را از ما می‌پرسند. شاید بتوان گفت جامعه ما در طول سال‌ها به جامعه‌ای مدرک‌گرا تبدیل شده و حالا در بطن جامعه تغییر نگرشی از مدرک‌گرایی به عمل‌گرایی وجود دارد. به هر صورت داشتن مدرک برای بسیاری، هم از کارفرمایان و هم از توسعه دهندگان، همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما در دنیای کار، داشتن یک مدرک چقدر می‌تواند در عملکرد و یا استخدام شما تاثیرگذار باشد؟
برای یافتن پاسخ بد نیست تا مدارک توسعه وب را به دو نوع کلی تقسیم‌بندی کنیم: مدارک بین‌المللی و مدارک صادره شده از مراکز آموزشی محلی.
مدارک بین‌المللی
مدارک بین‌المللی مانند CIW تقسیم‌بندی‌های کامل و جامعی را برای ارایه مدرک ترتیب دیده‌اند. این مدارک طوری طراحی شده تا داوطلب را از نظر مهارت در سطوح مختلف محک بزند. هر مرحله بر جنبه خاصی از حوزه مورد نظر تمرکز دارد و نشان می‌دهد که دارنده آن در چه سطح از مهارت و درک مطلب است.
اما واقعا شرکت‌ها به دنبال آن هستند؟
جواب تا حدودی زیادی منفی است. چه در داخل و چه در سطح بین‌الملل داشتن مدارک مانند مدرک ذکر شده چندان برای شرکت‌ها اهمیت ندارد و با جستجو در سایت‌های شغل‌یابی می‌توان آن را به وضوح دید.
اگر شما قصد دارید تا در سطح بین‌الملل و با شرکت‌ها بزرگ کار کنید و یا به عنوان فرد دارای مهارت به کشوری دگیر مهاجرت کنید، داشتن یک مدرک شاید به شما کمک کند. گرچه هیچ‌ چیز جای تجربه و کار عملی را نمی‌گیرد.
مدارک داخلی و محلی
برای بسیاری روشن است داشتن مدارک داخلی تاثیر چندانی در مسیر حرفه‌ای آن‌ها ندارد. این بدان دلیل نیست که این مدارک بد هستند و یا ارایه‌ کنندگان آن صلاحیت لازم را ندارند. بلکه دلیل بسیار اصلی و مهم آن این است که مدارک ارایه شده واقعا نشان دهنده داشتن مهارت نیستند و تنها جنبه روزمه پر کردن را به خود گرفته‌اند و عملا مدیران فنی و یا منابع انسانی را نسبت به داشتن مهارت‌های لازم توسط داوطلب قانع نمی‌کنند.
در نهایت باید گفت که داشتن مدرک نه بد و نه لزوما تاثیرگذار است. بهترین انتخاب این است که در زمینه مورد علاقه به کسب تجربه و انجام کار عملی بپردازید. آنچه شما انجام داده‌اید از هر مدرکی بلندتر صحبت خواهد کرد.

1500 844 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی