laptop

آیا هر کسی میتونه برنامه نویسی یاد بگیره؟

سوالی که بسیاری که می خواهند وارد حوزه فناوری اطلاعات و برنامه نویسی شوند از ما میپرسند. “آیا هر کسی میتونه برنامه نویسی یاد بگیره؟” برای همین این سوال رو آوی، هم بنیانگذار بوت‌کمپ‌های Flatiron آمریکا پاسخ داده است که در ادامه می خوانیم.

آوای میگه: بله. البته. این یک سوال مسخره‌ای است – برای اینکه کاملاً بر اساس این عقیده است که ما ایده‌ای درباره محدودیت‌های پتانسیل بالقوه انسانی نداریم.

قبل از انقلاب صنعتی‌، اگر می‌پرسیدید “آیا کسی می‌تواند خواندن را یاد بگیرد؟” پاسخ منفی قاطع بود – کتابها گران بودند؛ خواندن فعالیتی از طبقه نخبگان بود. با این وجود‌، طی چند قرن گذشته‌، اکثر مردم جهان باسواد شده‌اند.

نمودار جمعیت باسواد و بدون سواد

اگر صد سال پیش سوال می کردید “آیا زنان می‌توانند ریاضیات را یاد بگیرند؟” متاسفانه اکثر پاسخها منفی بود، که کاملاً نامعقول است. اما حتی امروز‌، مطالعات نشان می‌دهد که این گرایش فرهنگی همچنان پابرجاست و در واقع می‌تواند باعث شود که زنان در ریاضیات بدتر عمل کنند – و این شکاف جنسیتی در عملکرد کاملا در کشورهایی که دارای فرهنگ برابر با جنسیت هستند فاصله دارد.

امروز‌، شما می‌پرسید ، “آیا کسی می‌تواند برنامه نویسی را یاد بگیرد؟” با وجود تصورات کلیشه‌ای در مورد برنامه نویسان (اینکه آنها ضد جامعه هستند) و تصورات غلط درباره اینکه برنامه نویسی واقعاً چگونه است (که
آن بیشتر ریاضیات و کمتر خلاقیت است) ، ممکن است غریزه گفتن نه باشد – “نه ، من آنطور که باید ساخته نشدم. ” اما باید برای ما روشن باشد که وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، پتانسیل انسانی بی حد و حصر است – تاریخ بارها و بارها به ما نشان داده است که ما تنها با فرضیات خود از آنچه که قادر به دستیابی به آموزش موثر هستیم محدود هستیم.

یک اخطار:

این بدان معنا نیست که یادگیری برنامه نویسی آسان است. شما خود را به چالش می‌کشید که یک طرز تفکر کاملاً جدید را بپذیرید و لحظاتی از خودباوری و مبارزه خواهید داشت. مانند یادگیری هر مهارتی که ارزش تسلط داشته باشد ، زمان بر است – اما این هدف تقریباً برای هر کسی که مایل به کار است ، قابل دستیابی است.

تجربه یادگیری نیز برای همه کسانی که چالش را قبول می‌کنند یکسان نخواهد بود. به عنوان مثال‌، اگر می خواهید از نظر ماهیت چیزی بسیار کمی‌، مانند برنامه نویسی را بیاموزید‌، اگر سالها آموزش آن نوع تفکر را داشته باشید‌، در یک مزیت فوق العاده قرار خواهید گرفت. اگر شما یک معلم ریاضی الهام بخش دارید‌، یک موضوع کَمی در کالج می‌خوانید ، یک مدرک کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر دریافت می‌کنید و تجربه کار تحلیلی را تجربه می‌کنید ، وضعیت شما بهتر از کسی است که از ابتدا با تفکر کَمی شروع می‌کند. اما از طرف دیگر‌، شخصی که چنین تجربه‌ای ندارد ، ممکن است از جنبه‌های خلاقانه برنامه نویسی‌، مزایایی داشته باشد – طراحی محصول یا رابط کاربری رو زنده کند.

اما هنوز…

در هر صورت‌، من معتقدم هر کسی می‌تواند برنامه نویسی را بیاموزد اگر انگیزه لازم برای عبور از مشکلاتی را داشته باشد که مطمئناً با آن روبرو می‌شود – برای غلبه بر این سربالایی اولیه یادگیری‌، برای درک کامل چیزی قبل از حرکت. شما باید ساختار مناسب خود را پیدا کنید‌، روش صحیحی برای یادگیری داشته باشید‌، اعم از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد‌، رفتن به یک بوت کمپ برنامه نویسی یا خودآموزی با منابع آنلاین بصورت رایگان. این در مورد این نیست که آیا شما می‌توانید یاد بگیرید‌، اما اینکه چگونه می‌توانید یاد بگیرید، چگونه می‌توانید به آن پایبند باشید.

آنچه ما در مدرسه Flatiron متوجه شدیم مهمترین عامل در یادگیری موفقیت آمیز برنامه نویسی‌، صرف نظر از اینکه چگونه این کار را ادامه می‌دهید ، داشتن یک جامعه یا کامیونیتی در اطراف شما هنگام یادگیری است. تا به تنهایی یاد نگیرم. به این فکر کنید که یادگیری نواختن ساز است: نواختن به تنهایی سرگرم کننده است‌، اما هیجان واقعی – و انگیزه برای عبور از قسمت‌های سخت – از ایجاد هماهنگی‌، همکاری یا بداهه پردازی با دیگران حاصل می‌شود. دیدین؟ ☺

بنابراین مهم نیست که شما مرد یا زن هستید، شش یا 60، یک هنرمند یا یک ریاضیدان – یادگیری برنامه نویسی دور از دسترس نیست. اگر برنامه درستی پیدا کردید‌، خود را با دیگر افراد مشتاق محاصره کنید و به جای انصراف ، از پس چالش‌ها برآیید‌، می‌توانید نحوه برنامه نویسی را بیاموزید.


ممنون از جواب آوی که تصویر درستی را برای ما ایجاد کرد. حالا وقت آن است که برنامه نویسی را شروع کنید چه از طریق محتوای فراوان در اینترنت و یا از طریق دیگری مثل بوت‌کمپ برنامه نویسی کارادمی.

1000 563 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی