اشتباهات رایج در توسعه وب

روی سخن نویسنده این مقاله با برنامه نویسان full stack است که در فرآیند توسعه نزم افزارهای وب با هر دو فرآیند back-end و front-end روبرو هستند. اکثر این برنامه نویسان برای چگونگی مدیریت برنامه نویسی هم زمان back-end و front-end هیچ برنامه مشخصی ندارند که در نهایت وقت زیادی را برای انجام کارهای تکراری ناخواسته تلف می‌کنند.
صحبت در مورد شناخت و توانایی انجام هر دو طرف فناوری نیست، بلکه مربوط به نحوه مدیریت کارهای توسعه پروژه توسط شماست. در مورد داشتن یک رویکرد متعادل و منظم برای هماهنگی کارهای back-end و front-end و رهایی از امور اضافی و استرس زا.

اول طراحی کنید

“اگر به من شش ساعت فرصت دهید تا یک درخت را خرد کنم، چهار ساعت اول را برای تیز کردن تبر صرف خواهم کرد.” آبراهام لینکولن
مهم نیست که برنامه شما چقدر ساده یا پیچیده باشد، یک صفحه یا چند صفحه، همیشه اول برای UI و تعامل سطح بالای برنامه خود یک طرح آماده کنید. اگر قبل از شروع پروژه، طرح را تهیه نکنید، خود را مرتبا درگیر رنگ و پیکسل هر یک از مؤلفه‌های UI می‌کنید تا به یک احساس رضایت برسید و واقعیت این است که شما هرگز از رابط کاربری خود راضی نخواهید شد! این کار سرعت برنامه نویسی شما را به شدت کاهش می‌دهد و همچنین ذهن شما را دچار استرس می‌کند.
برای طراحی UI و درک تعامل بین مؤلفه‌های مختلف آن می‌توانید از ابزارهایی مانند Adobe XD یا Sketch استفاده کنید.

بپرسید بپرسید بپرسید!

می‌خواهید برای مشتریان خود پروژه بنویسید؟ با آنها جلسه کاملی داشته باشید، در مورد علایق، برنامه‌ها، الگوی‌های طراحی مختلفی که باید انجام شود. درباره لوگو، رنگها و … بحث کنید. سعی کنید نیازهای کاربر نهایی را کاملا درک کنید تا در ذهنتان شخصیتی از کاربرتان طراحی کنید.
تا زمان تصویب طراح اولیه توسط مشتری، برنامه نویسی front-end را شروع نکنید.
پروژه را بر این اساس برنامه ریزی کرده و به آن بچسبید و در نقاط عطف، ارتباط مستقیمی با مشتری خود داشته باشید.

رویکرد افزایشی داشته باشید

فرض کنید می‌خواهید یک برنامه مدیریت کتابخانه بر روی وب بسازید، برنامه اصلی را به تعدادی زیر برنامه تقسیم کنید. ابتدا آن زیر برنامه‌ها را پیاده سازی کنید، UI آنها را بسازید و قبل از انتقال به برنامه اصلی، آن را کاملاً تست کنید.
بیایید فرض کنیم ثبت نام و ورود کاربر، یکی از زیر برنامه‌ها است. ابتدا با استفاده از تمام اجزای لازم HTML مانند فرم‌ها یا برچسب‌های ورودی، که برای ورودی کاربران لازم است، بدون هیچگونه Style CSS فرم خود را ایجاد کنید. اکنون عملکردهای برنامه‌های میانی و توابع back-end را پیاده سازی کنید و این برنامه را برای ورودی‌ها و پاسخ‎های مربوطه آزمایش کنید. در آخر، کامپوننت‌های UI خود را کاملاً با استفاده از مثلا CSS طراحی کنید. حال این کار را برای هر زیر برنامه به صورت پایین به بالا تکرار کنید (در ادغام این کارها با پروژه اصلی بسیار دقت کنید) تا زمانی که یک برنامه کامل بسازید.

از ابزارها استفاده کنید

اگر به عنوان مثال در حال ساختن API هستید، از ابزار تست پروژه مانند Postman برای بررسی request/response HTTP‌ها استفاده کنید تا بتوانید به جای سایر کارها، اول بر صحت API خود تمرکز کنید.
اگر اول بخش front-end را توسعه می‌دهید، می‌توانید برای استفاده از داده‌های ساختگی به جای داده‌های واقعی، از داده‌های متنی ساختگی مانند “lorem ipsum” استفاده کنید، که بعدا هنگام شروع کار با back-end این داده‌ها را با بانک اطلاعاتی واقعی خود تعویض کنید.

ترجمه بر اساس:

Common mistakes in web development” by Neel Vikmani @ Codeburst

1500 1000 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی