vuejs vs react

تفاوت بین Vue.JS و React.JS

فریم‌ورک Vue.JS

یک فریم‌ورک رابط کاربری متن باز جاوا اسکریپت است که برای ساخت صفحات وب UI استفاده می‌شود. این کتابخانه توسط فردی به نام Evan You توسعه یافته است. قابلیت یکپارچه شدن با دیگر کتابخانه‌های رابط کاربری را بخاطر ساده بودنش دارد. ابتدا در سال 2014 منتشر شد و مجوز آن تحت مجوز MIT می‌باشد. پلت فرم‌های متقابل (cross-platform) را پشتیبانی می‌کند و کاملا به زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است. به طوری طراحی شده است که می توان آن را با هر نوع کتابخانه‌ی UI سازگار کرد و قابل انطباق است.

کتابخانه React.JS

یک کتابخانه رابط کاربری جاوا اسکریپت برای ساختن صفحات وب UI است. توسط شرکت فیس بوک توسعه یافت و توسط همین شرکت نگهداری می‌شود. در ابتدا توسط فردی به نام Jordan Walke ساخته شد و در سال 2013 منتشر شد. از پلت فرم متقابل پشتیبانی می‌کند و کاملا به زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است و برای توسعه vuejs vs reactنرم افزارهای وب تک صفحه و برنامه‌های کاربردی موبایل استفاده می‌شود.

 

تفاوت‌های کلیدی بین Vue.JS و React.JS

هر دوی Vue.JS و React.JS انتخاب‌های محبوب در بازار هستند. در ادامه به برخی از تفاوت‌های عمده بین Vue.JS و React.JS می‌پردازیم:

  • فریم‌ورک Vue.JS یک چارچوب MVC است در حالی که React.JS یک کتابخانه جاوا اسکریپت برای ساختن برنامه‌های وب است.
  • فریم‌ورک Vue.JS دارای تعداد کمتری از contributor در Github دارد در حالی که React.JS تعداد بیشتری contributor در Github دارد.
  • فریم‌ورک Vue.JS کوچکتر، سریع تر، انعطاف پذیر و سبک وزن است در حالی که React.JS نیز سبک و قابل انعطاف است اما در مقایسه با Vue کوچک نیست.
  • فریم‌ورک Vue.JS دارای قالب‌های انعطاف پذیر و سفارشی است که فرآیند توسعه را تسهیل می‌کند در حالیکه React.JS مبتنی بر جزء است و هیچ ویژگی قالب برای سفارشی کردن هر نوع عملکرد ندارد.
  • فریم‌ورک Vue.JS برای توسعه برنامه های کاربردی کوچکتر آسان تر است، در حالیکه React.JS در توسعه برنامه های گسترده و پیچیده وب کاربردی مفید است و از دیگر کتابخانه‌ها و بسته‌های third-party پشتیبانی می‌کند.
  • فریم‌ورک Vue.JS برای توسعه برنامه‌های موبایل مناسب نیست، در حالیکه React.JS دارای مستندات خوبی است و برای توسعه برنامه‌های موبایل از طریق کتابخانه native React قابل اجرا است.
  • فریم‌ورک Vue.JS عمدتا مبتنی بر الگوی MVVM است و گاهی اوقات افراد آن را MVC می‌گویند، اما در هر صورت از چندین لایه توسعه پشتیبانی می‌کند در حالی که React.JS تنها در لایه View برای توسعه برنامه‌های وب تمرکز می‌کند و مزیت اصلی آن ارائه rendering سمت سرور (با رندر کردن صفحات توسط DOM مجازی) می‌باشد و همچنین تست چارچوب‌های کارآمد و با اطمینان را فراهم می‌کند.
  • کار با فرم‌ها در محتوای HTML یکی از مزیتهای اصلی Vue.JS است و collateral binding یکی از ویژگی های مهم آن است در حالی که React.JS دارای پیچیدگی بسیار بالا در استفاده از event model system است.
  • فریم‌ورک Vue.JS عملکرد بیشتری نسبت به سایر پلتفرم‌ها فراهم می‌کند و بهترین سرعت را برای برنامه های کاربردی فراهم می‌کند در حالیکه React.JS بر اساس اصل جریان داده یک جهته عمل می‌کند که کد را پایدار می‌کند.
  • فریم‌ورک Vue.JS دارای معایب متعددی مانند اشتباهات Runtime در قالب‌ها است که باعث می‌شود خطاها و خرابی‌ها را سخت debug و مدیریت کند و در نتیجه امکان دسترسی بالا به برنامه را کاهش می دهد، در حالیکه React.JS دارای ویژگی افزایش بهره وری و پشتیبانی طولانی مدت پشتیبانی با کیفیت بالا و بهره وری را دارا می‌باشد.
  • فریم‌ورک Vue.JS دارای کتابخانه زیر ساختی ضعیف است که هنوز در حال توسعه است و نیاز به بهبود بیشتر دارد تا یک سیستم مولفه بهتر در برنامه نویسی داشته باشد در حالیکه React.JS دارای پشتیبانی زیر ساختی بیشتری است و بسته های ماژولار بهتری دارد که باعث می‌شود برنامه‌های با کیفیت و بهتری را تولید کند.
  • فریم‌ورک Vue.JS می‌تواند به طور مستقیم و به سادگی مورد استفاده قرار گیرد، در جایی که React.js به سادگی می تواند برای برنامه‌های بزرگ و پیچیده انتخاب شود.

در ادامه برخی از تفاوت‌های کلیدی بین این دو در جدول زیر آورده شده است.

نتیجه گیری

هر دوی Vue.JS و Reat.JS در مفهوم مدل مجازی DOM کار می‌کنند. برای برنامه های کوچکتر، Vue.JS دارای سینتکس و پیکربندی کوتاه تر در مقایسه با React.JS است و action در Vue.JS بعنوان فیلد اجباری در محتوای HTML مورد نیاز است، در حالی که در مورد React اینطور نیست. برنامه‌های نوشته شده توسط Vue.JS می‌توانند به راحتی و به طور مستقیم در مرورگر بدون هیچ گونه ترنسپایلر اجرا شوند در حالی که برنامه‌های React.JS برای پشتیبانی از نسخه‌های مختلف ECMAScript نیاز به ترنسپایلر دارند. React.JS هم از برنامه‌های وب و هم موبایل پشتیبانی می‌کند که در آن React Native کتابخانه توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل میباشد.

یکی از معایب Vue.JS این است که نمی‌تواند تغییر یا ویرایش داده‌ها را در زمینه‌ها و حذف داده‌ها انجام دهد که یک نقص در مقایسه با React است. فرآیندهای Vue.JS سریعتر کار خواهند کرد زیرا اندازه کتابخانه کمتر است که نیاز به زمان کمتری برای بارگذاری دارد و به نوبه خود سرعت و عملکرد را افزایش می‌دهد. در مورد برنامه‌های بزرگتر و پیچیده، React.JS به خوبی عمل خواهد کرد زیرا از کتابخانه‌های مختلف مدیریتی پشتیبانی می‌کند تا به راه‌حل‌هایی برای برنامه‌های بسیار پیچیده و برنامه‌های کاربردی وب فوق العاده غنی دسترسی پیدا کنند.

1600 730 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی