زبان های برنامه نویسی

زبان‌های برنامه نویسی که باید در سال 98 یاد بگیرید

یکی از بهترین مهارت‌ها در جهان کنونی، برای داشتن جایگاه شغلی و درآمد خوب، برنامه نویسی کامپیوتری (Computer Programming) است. امروزه، از کامپیوترها تقریبا در همه صنایع استفاده می‌شود. این ماشین‌ها، دارای طیف وسیعی از کاربردها از خلبان خودکا» (Autopilot) در هواپیما گرفته تا سرعت‌سنج (Speedometer) در دوچرخه هستند و در واقع باید گفت کامپیوترها به اشکال گوناگونی ما را احاطه کرده‌اند. در دهه‌های اخیر، کامپیوترها نقش اساسی در توسعه بخشیدن به کسب‌و‌کارها داشته‌اند و دارند. روزگاری که انسان‌ها از کاغذ و خودکار برای ثبت اطلاعات استفاده می‌کردند دیگر گذشته و امروزه این کارها با بهره‌گیری از کامپیوترها انجام می‌شود. آنچه بیان شد موجب شده تا اهمیت زبان‌های برنامه‌نویسی روز به روز افزایش بیابد و شرکت‌های گوناگون (صنایع مختلف) برای پیش‌برد اهداف خود نسبت به استخدام افراد مسلط به برنامه‌نویسی اقدام کنند.

از سوی دیگر، جامعه برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان، با نرخی سریع‌تر از گذشته در حال رشد است و همواره زبان‌های برنامه‌نویسی متنوع و متعدد جدیدی ظهور می‌کنند که برای نوع خاصی از توسعه‌دهندگان کاربرد دارند. منظور از نوع خاصی از توسعه‌دهندگان، زمینه فعالیت و سطح دانش آن‌ها است. برنامه‌نویس‌ها از لحاظ دانش برنامه‌نویسی می‌توانند مبتدی، متوسط و حرفه‌ای باشند و زمینه فعالیت آن‌ها می‌تواند مربوط به برنامه‌های وب، برنامه‌های کاربردی موبایل، ساخت و توسعه بازی، سیستم‌های توزیع شده (Distributed Systems)، سیستم‌های توکار (Embedded Systems) و دیگر موارد باشد. در ادامه، زبان‌های برنامه‌نویسی که برای کسب یک فرصت شغلی خوب در سال جدید، باید آن‌ها را آموخت، معرفی شده‌اند.

زبان برنامه نویسی Python

«زبان برنامه‌نویسی پایتون» (Python Programming Language) بدون شک در صدر لیست زبان‌هایی قرار دارد که برای داشتن یک شغل خوب، باید در سال جدید آموخت. این زبان به طور گسترده‌ای به عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی که باید آن را به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی آموخت، انتخاب و پذیرفته شده است. استفاده از زبان پایتون و توسعه برنامه با بهره‌گیری از آن ساده است. از پایتون به طور گسترده‌ای برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب مقیاس‌پذیر استفاده می‌شود. یوتیوب (YouTube)، اینستاگرام (Instagram)، پینترست (Pinterest)، سروی‌مانکی (SurveyMonkey) از جمله پروژه‌های بزرگی هستند که با زبان پایتون ساخته شده‌اند. پایتون دارای کتابخانه‌های (Libraries) پشتیبان خوب و جامعه توسعه‌دهندگان بزرگی است.

زبان برنامه‌نویسی پایتون یک نقطه آغاز خوب برای افراد تازه‌کار فراهم می‌کند. بنابراین، به افرادی که به دنبال شغل خوبی هستند، قطعا یادگیری این زبان توصیه می‌شود. استارتاپ‌های زیادی از پایتون به عنوان زبان اول و اصلی خود به ویژه برای بک‌اِند استفاده می‌کنند و این امر فرصت خوبی را برای برنامه‌نویسان فول-استک پایتون فراهم می‌کند. در زیر یک برنامه ساده «سلام دنیا!» یا همان «Hello World!» مشهور قابل مشاهده است.

print “Hello World!”

همانطور که از همین ابتدای راه مشهود است، کد زدن به زبان پایتون ساده است. کلیه افرادی که تمایل دارند به استارتاپ‌ها بپیوندند باید پایتون یاد بگیرند. نکته قابل توجه آن است که زبان پایتون کاربرد زیادی در زمینه علم داده (Data Science) و یادگیری ماشین (Machine Learning) دارد. بنابراین، یادگیری آن برگ برنده‌ای برای کسب فرصت‌های شغلی پیشرو و گام برداشتن به سوی آینده است.

سطح دشواری: یادگیری پایتون آسان است و بهترین زبان برای افراد تازه‌کار محسوب می‌شود. بنابراین، امتیاز 5 از 5 را برای سطح سختی دریافت می‌کند.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی موجود برای برنامه‌نویس‌های پایتون بسیار گسترده است. بنابراین امتیاز 5 از 5 را کسب می‌کند.

زبان برنامه نویسی Java

جاوا (Java)، دیگر انتخاب محبوب در سازمان‌های بزرگ بوده و هست. این زبان، به طور گسترده برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب در مقیاس کسب‌و‌کارهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. جاوا به عنوان یک زبان بسیار مقیاس‌پذیر شناخته شده و بنابراین بسیاری از کسب‌و‌کارهای بزرگ آن را پذیرفته‌اند و استفاده می‌کنند. به افرادی که به دنبال توسعه شغلی خود و محیا شدن برای کار در کسب‌و‌کارهای بزرگ هستند، یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا پیشنهاد می‌شود.

همچنین، جاوا به طور گسترده‌ای در توسعه برنامه‌های کاربردی اندروید (Android) مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه، نظر به این واقعیت که اندروید میلیاردها کاربر دارد، تقریبا همه کسب‌و‌کارها نیاز به برنامه‌های کاربردی اندروید دارند. این امر یک فرصت شغلی قابل توجه را برای توسعه دهندگان جاوا فراهم می‌کند. البته نباید فراموش کرد که گوگل یک چارچوب توسعه اندروید مبتنی بر جاوا با نام اندروید استودیو (Android Studio) تولید کرده است که مسیر را برای کسب درآمد از جاوا برای توسعه‌دهندگان این زبان هموارتر می‌کند.

سطح دشواری: یادگیری آن آسان است ولی نه به سادگی یادگیری زبان پایتون و بنابراین، امتیاز 4 از 5 به این زبان داده می‌شود. لازم به ذکر است، زبان جاوا تا سال‌ها به عنوان اولین زبان آموزشی در دنیا بود، اما با ظهور پایتون و افزایش محبوبیت آن و با توجه به امکان آموزش سریع‌تر و آسان‌تر آن، چند سالی می‌شود که پایتون جایگاه جاوا را از آن خود کرده است.

فرصت‌های شغلی: بسیار گسترده است و امتیاز 4.5 از 5 به آن داده می‌شود.

زبان برنامه نویسی C++ / C

زبان‌های C و ++C به نوعی سنگ بنای برنامه‌نویسی هستند. تقریبا همه سیستم‌های سطح پایین مانند سیستم عامل‌ها (Operating Systems)، سیستم فایل‌ها (File system) و دیگر موارد به C++/C نوشته شده‌اند. به کلیه افرادی که تمایل دارند برنامه‌نویس سطح سیستم باشند، یادگیری C++/C توصیه می‌شود.

زبان ++C به دلیل سرعت و پایداری فوق‌العاده بالایی که دارد، به طور گسترده‌ای توسط برنامه‌نویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان دارای قابلیتی است که به آن Standard Template Library یا به طور مخفف STL گفته می‌شود. STL مخزنی از کتابخانه‌های آماده استفاده برای ساختمان‌های داده، عملیات ریاضی و الگوریتم‌های متنوع محسوب می‌شود. وجود کتابخانه‌های متعدد و سرعت C++/C، آن‌ها را به انتخابی محبوب برای معاملات بسامد بالا (High-Frequency Trading) مبدل کرده است.

سطح دشواری: یادگیری آن ساده است ولی نه به سادگی برنامه‌نویسی پایتون و جاوا، بنابراین امتیاز 3 از 5 به آن داده می‌شود.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی خوبی در انتظار برنامه‌نویسان C++/C است و بنابراین امتیاز 3 از 5 به آن داده می‌شود.

زبان برنامه نویسی JavaScript

جاوا اسکریپت (JavaScript)، یک زبان برنامه‌نویسی فرانت‌اِند (frontend)‌ است. این زبان، به طور گسترده‌ای برای ساخت برنامه‌های کاربردی فرانت‌اِند تعاملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، هنگامی که روی دکمه‌ای کلیک می‌شود و یک پاپ‌آپ (Popup) باز می‌شود، منطق آن با زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت پیاده‌سازی شده است.

امروزه، سازمان‌های بسیاری و به طور خاص استارتاپ‌ها از نود‌جی‌اس (NodeJS) استفاده می‌کنند که یک چارچوب توسعه وب مبتنی بر جاوا اسکریپت است. به افرادی که به دنبال یک شغل جذاب در حوزه فناوری اطلاعات در استارتاپ مورد علاقه‌شان هستند، یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت اکیدا توصیه می‌شود.

سطح دشواری: یادگیری آن از جاوا آسان‌تر و از پایتون دشوارتر است. بنابراین، امتیاز 4.5 به آن اختصاص داده می‌شود.

فرصت شغلی: فرصت‌های شغلی برای زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت بسیار گسترده است و بنابراین امتیاز 5از 5 به آن اختصاص داده می‌شود.

زبان برنامه نویسی GO

زبان برنامه‌نویسی Golang که با نام «Go» نیز شناخته شده، زبان برنامه‌نویسی ساخته شده توسط گوگل است. Go، پشتیبانی خوبی برای چند نخی (Multithreading) فراهم می‌کند و بنابراین توسط شرکت‌های زیادی که به شدت روی سیستم‌های توزیع شده تکیه دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. Go به طور گسترده‌ای توسط استارتاپ‌های سیلیکون ولی (Silicon Valley) استفاده می‌شود. به افرادی که علاقمند به پیوستن به استارتاپ‌هایی هستند که در سیستم اصلی خود از زبان گو استفاده کرده‌اند، یادگیری این زبان توصیه می‌شود.

سطح دشواری: یادگیری آن نسبتا آسان است و بنابراین امتیاز 3 از 5 به آن داده می‌شود.

فرصت شغلی: این زبان هنوز به طور گسترده توسط سازمان‌ها مختلف مورد استفاده قرار نگرفته است و مراکزی که از این زبان استفاده می‌کنند نیز اغلب در حال کار روی نوع خاصی از پروژه‌ها هستند. بنابراین، امتیاز 2.5 از 5 به آن داده می‌شود.

زبان برنامه نویسی R

زبان برنامه‌نویسی R یکی از پر استفاده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای تحلیل داده (Data Analysis) و یادگیری ماشین (Machine Learning) است. این زبان، چارچوب و کتابخانه‌های خوبی برای توسعه الگوریتم‌های قدرتمند یادگیری ماشین فراهم می‌کند. این زبان همچنین برای محاسبات آماری عمومی و ترسیم نمودارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. R توسط کسب‌و‌کارهای گوناگون به خوبی پذیرفته شده است. افرادی که تمایل دارند به تیم‌های تحلیلی در سازمان‌های بزرگ بپیوندند، قطعا نیاز دارند R بدانند.

سطح دشواری: یادگیری آن نسبتا آسان است و بنابراین امتیاز 3 از 5 به آن داده می‌شود.

فرصت شغلی: فرصت‌های شغلی برای این حوزه بسیار گسترده است و بنابراین امتیاز 4 از 5 به آن داده می‌شود.

زبان برنامه نویسی Swift

سوئیفت (Swift)، زبان برنامه‌نویسی است که برای توسعه برنامه‌های کاربردی iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه، جمعیت کاربران دستگاه‌های مبتنی بر iOS افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. برای مثال، iPhone اپل، بخشی قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده و رقابت تنگاتنگی با اندروید دارد. بنابراین، افرادی که تمایل دارند به جامعه برنامه‌نویسان این سیستم‌ها بپیوندند، باید زبان برنامه‌نویسی سوئیفت را بیاموزند.

سطح دشواری: یادگیری سوئیفت نسبتا ساده است و بنابراین امتیاز 3.5 از 5 به آن داده می‌شود.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی این حوزه گسترده است و بنابراین امتیاز 4 از 5 به آن داده می‌شود.

زبان برنامه نویسی PHP

پی‌اچ‌پی (PHP)، در حال حاضر محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی بک‌اِند (Backend) محسوب می‌شود. با وجود آنکه PHP در رقابت شدیدی با زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و جاوا اسکریپت است، بازار همچنان به توسعه‌دهندگان PHP نیاز دارد. به افرادی که علاقمند به پیوستن به سازمان‌های با سابقه و قدیمی‌تر در جایگاه شغلی توسعه‌دهنده بک‌اِند هستند، یادگیری زبان برنامه‌نویسی PHP توصیه می‌شود.

سطح دشواری: تقریبا می‌توان گفت یادگیری این زبان آسان است و  بنابراین امتیاز 4.5 از 5 به آن اختصاص داده می‌شود.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی برای این حوزه در حال حاضر بسیار گسترده هستند و بنابراین امتیاز 4.5 از 5 به آن اختصاص داده می‌شود.

زبان برنامه نویسی #C

سی‌شارپ (#C) یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره (General-Purpose Programming Language) توسعه داده شده توسط مایکروسافت است. #C به طور گسترده‌ای برای ساخت بک‌اِند نرم‌افزارهای کاربردی ویندوز فون (Windows Phone) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سطح دشواری: یادگیری این زبان اندکی سخت است و بنابراین امتیاز 3.5 از 5 به آن داده می‌شود.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی موجود برای این زبان به دلایل گوناگونی به اندازه دیگر زبان‌های بیان شده نیست و بنابراین امتیاز 2.5 از 5 به آن داده می‌شود.

زبان برنامه نویسی MATLAB

متلب (MATLAB)، یک ابزار تحلیل آماری است که در صنایع مختلف برای تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. متلب به طور گسترده‌ای در بینایی ماشین (Computer Vision) و پردازش تصویر (Image processing) کاربرد دارد.

سطح دشواری: یادگیری این زبان اندکی دشوار است و بنابراین امتیار 3 از 5 به آن داده می‌شود.

فرصت‌های شغلی: فرصت‌های شغلی در این حوزه نسبتا گسترده است.

نتیجه گیری

  • پایتون و جاوا اسکریپت در دنیای استارتاپ‌ها بسیار پر طرفدار هستند. بسیاری از استارتاپ‌ها از جنگو (Django) (پایتون)، فِلَسک (Flask) (پایتون) و نود‌جِی‌اِس (NodeJS) (جاوا اسکریپت) به عنوان چارچوب بک‌اِند خود استفاده می‌کند. یادگیری پایتون و جاوا اسکریپت آسان است و بنابراین از جمله بهترین زبان‌ها برای یادگیری افراد تازه‌کار محسوب می‌شوند. علاوه بر این، هر دو این زبان‌ها فرصت بزرگی را در بازار فراهم می‌کنند. بنابراین، افرادی که به دنبال تغییر شغلی هستند، باید یادگیری این موارد را در نظر داشته باشند.
  • جاوا و پی‌اچ‌پی در دنیای کسب‌و‌کار بسیار محبوب هستند. بسیاری از سازمان‌ها از اسپرینگ (Spring) (جاوا) و کدایگنایتر (Codeigniter) (پی‌اچ‌پی) به عنوان چارچوب بک‌اِند وب استفاده می‌کنند.
  • زبان برنامه نویسی R و متلب در دنیای تحلیل داده بسیار داغ هستند. یادگیری این دو زبان به افرادی که قصد ورود به حوزه تحلیل داده دارند پیشنهاد می‌شود.
  • زبان‌های C++ ،C و GO انتخاب‌های برتر برای ساخت سیستم‌های مقیاس‌پذیر و  low-latency هستند.
1200 600 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی