برنامه نویس

فرآیند طراحی وب‌سایت در ۷ مرحله ساده

دنبال کردن فرآیند طراحی وب‌سایتی با ساختاری صحیح، در ارائه سریع‌تر و کارآمدتر وب‌سایت‌های موفق‌تر به شما کمک زیادی خواهد کرد. طراحان وب‌سایت اغلب بر این باورند که پروسه طراحی وب‌سایت با تمرکز بر روی پارامترهای تکنیکال همچون فریم‌ها، کدها و مدیریت محتوای وب‌سایت میسر است.

همچنین یک طراحی فوق‌العاده تنها به درست کردن دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی و یکپارچه کردن آن‌ها نمی‌پردازد. بلکه یک طراحی ماهرانه در واقع ساخت وب‌سایتی است که با یک استراتژی جامع و هماهنگ توام باشد.

وب‌سایت‌هایی که به خوبی طراحی شده‌اند چیزی فراتر از زیبایی را ارئه می‌کنند. آن‌ها بازدیدکنندگان را جذب و به افراد کمک می‌کنند تا محصول، شرکت و نام تجاری یا برندینگ را از طریق شاخص‌های مختلف از جمله تصاویر، متن و تعاملات درک کنند. به این معنی که هر عنصر از سایت شما باید به صورت هدفمند کار کند.

اما چگونه می‌توانیم ترکیب هماهنگی از عناصرها را به دست آوریم؟

برای اینکه بتوانیم به هارمونی مناسبی از المان‌ها دست پیدا کنیم باید از طریق یک فرآیند طراحی جامع وب‌سایت که هم شکل و هم عملکرد و کارایی بهتر وب‌سایت را موجب می‌شود، اقدام کنیم. از دیدگاه ما طراحی وب‌سایت به ۷ مرحله نیاز دارد:

۱- شناسایی هدف

زمانی که با مشتری در ارتباط هستیم می‌بایست اهدافی که باید حاصل شود را به طور دقیق مشخص شود.

Goal

۲- تعیین طرح نهایی

هنگامی که اهداف سایت را شناسایی و نسبت به آن آگاهی پیدا کردیم، در این صورت می‌توانیم دامنه و طرح نهایی پروژه‌ی خود را تعریف کنیم. مثلاً چه صفحاتی و یا چه ویژگی‌هایی برای سایت نیاز است تا به انجام این اهداف و زمان‌بندی برای رسیدن به آن منجر شود.

۳- ساخت وایرفریم و نقشه سایت

پس از اینکه اهداف و طرح سایت‌مان را به روشنی تعریف کردیم، حالا می‌توانیم به طور دقیق نقشه سایت را طراحی کرده و میزان وابستگی المان‌ها، محتوا و ویژگی‌هایی که در مرحله قبل تعیین کردیم را مشخص کنیم. در مورد «وایر فریم» باید بگوییم که این مرحله از طراحی وب، یک طرح کلی از طرح‌بندی صفحه وب است که به طراحی و توسعه وب سایت کمک می‌کند. بنابراین برای طراحی یک سایت مؤثر، هرگز نباید از این مرحله غافل شویم.

frame

۴- تولید محتوا

حال ما تصویر بزرگ‌تر و بهتری از وب‌سایت در ذهن خود داریم و زمان آن فرا رسیده تا برای صفحات شخصی خود تولید محتوا کنیم. همیشه باید سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو را برای سایت خود در نظر داشته باشیم. سعی کنیم آن را حفظ کنیم تا تمامی صفحات بر یک موضوع واحد و منحصربه‌فرد متمرکز باشد. این مسئله مهمی است که محتوای تازه و واقعی داشته باشید چرا که برای کار در مرحله بعدی به آن نیاز خواهید داشت.

content

۵- عناصر بصری

با در اختیار داشتن معماری سایت و برخی از مطالب و محتوا در جایگاه مناسب خود، ما می‌توانیم شروع به کار بر روی نام تجاری و برندینگ کسب و کار خود کنیم. بسته به مشتری، شما  ممکن است عناصر بصری را نیز به خوبی تعریف کنید. اما ممکن است شما سبک بصری یا (visual style) را از پایه و اساس تعریف کرده‌اید. ابزارهایی مانند سبک کاشی‌ها (style tiles)، کلاژهای عنصر (element collages) و moodboards نیز می‌توانند در این فرایند کمک کننده باشند.

۶- تست و آزمایش

تا این مرحله، شما تمام صفحات خود را تعریف کرده‌اید و نحوه نمایش آن‌ها را برای بازدیدکننده‌گان سایت تعریف کرده‌اید، بنابراین زمانی لازم دارید تا مطمئن شوید همه‌ی کارها به درستی انجام شده است. مرورگرهای سایت خود را در دستگاه‌های مختلف به صورت دستی با خزنده‌های اتوماتیک سایت ترکیب کنید تا همه چیز را از مسائل مربوط به تجربه کاربر گرفته تا لینک‌های خراب، شناسایی کنید.

debug

۷- راه‌اندازی!

هنگامی که همه چیز به زیبایی کار می‌کند، وقت آن است که اقدام به طرح‌ریزی و اجرای سایت برای راه‌اندازی کنیم! آخرین مرحله از فرآیند طراحی سایت باید شامل برنامه‌ریزی هم در زمان راه‌اندازی و هم در راهبردها و استراتژی‌های ارتباطی باشد. زمانی‌که شما وب‌سایت خود راه‌اندازی می‌کنید، چگونه از دنیا با خبر می‌شوید؟ پس وقت آن است که شکاف‌ها را از بین ببریم.

ترجمه‌ای از:

7 simple steps to the web design process, webflow blog

2560 1632 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی