تمرکز در برنامه نویسی

نکات مهم برای حفظ تمرکز در یادگیری برنامه‌نویسی

این سوال که آیا یادگیری برنامه‌نویسی دشوار است یا خیر شاید برای همه پیش آمده باشد و پاسخ به این سوال برای افراد مختلف متفاوت است. یادگیری برنامه‌نویسی بسیار سرگرم‌ کننده است ولی زمان‌هایی هست که با مشکلات و چالش‌های ناتمام روبه‌رو می‌شوید که قادر به مدیریت آنها نیستید و این شمارو خسته و نا‍‌‍‌امید می‌کند. باید بدانید که مواجه شدن با چالش‌ها در برنامه‌نویسی همیشه با شما خواهد بود و شما می‌توانید با تمرکز و فکر درست مشکل و چالش مربوطه را رفع کنید.

عدم تمرکز کافی

یک مطالعه از موسسه فناوری Georgia اینگونه بیان می‌کند که توسعه دهندگان نرم افزار پس از قطع شدن تمرکزشان، میانگین 10 تا 15 دقیقه زمان تا ادامه دادن دوباره به کارشان نیاز دارند. طبق مجله هفتگی New York Times، متوسط دقت و توجه یک فرد از سال 2000 به بعد از 12 ثانیه به 8 ثانیه کاهش یافته است. حواسپرتی‌ها در بهره‌وری عملکرد کار ما به شدت تاثیر گذارند. ما زمانی که تمرکز خود را از دست می‌دهیم، دو برابر اشتباهات معمولی را انجام می‌دهیم و احساس اضطراب و استرس خواهیم داشت. به برخی از عواملی که باعث از دست رفتن تمرکز می‌باشند می‌پردازیم:

  • فضای مجازی

رئیس تحقیقات در توییتر کانادا، Alyson Gausby، اینطور بیان می‌کند که: “ما در جهانی زندگی می‌کنیم که همه در هر جای دنیا از طریق فضای مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند. زمانی که از صفحه شبکه اجتماعی خود خارج می‌شویم این حس به ما دست می‌دهد که دیگر به دنیا متصل نیستیم. این مهم‌ترین عامل برای از دست رفتن تمرکز شما در حین کار می‌شود.

  • سر و صدا

یکی دیگر از عواملی که تمرکز شمارو بهم می‌زند شلوغی و سر و صداهای اطراف شماست. سعی کنید در محیطی کار کنید که عوامل بیرونی مزاحم کار شما نشوند.

  • عدم استراحت کافی

بدن ما نیاز به مقدار کافی خواب برای انجام کارهایمان با کارایی بالا دارد. اغلب زمان‌ها کمبود خواب موجب سردرد می‌شود و وقتی سردرد را تجربه می‌کنیم، در کارمان ضعیف عمل می‌کنیم. دکتر Philip Gehrman‌، استاد روانپزشکی گروه روانپزشکی و عضو مرکز خواب Penn گفت: “مطالعات نشان می‌دهد که در طول زمان، افرادی که شش ساعت خواب را به جای هفت یا هشت ساعت جایگزین می‌کنند احساس می‌کنند که با محرومیت خواب خود راحت هستند و به آن عادت کرده‌اند. اما اگر شما در مورد چگونگی انجام آزمايش‌‌های سلامت ذهنی و عملکرد آنها نگاه کنيد، روند کاری آنها رو به سراشیبی می‌‌باشد.

  • استرس

استرس بخشی از زندگی است، اما بیش از حد آن آسیب‌های جدی به شما می‌زند. این نه تنها موجب از دست دادن خواب می‌شود، بلکه می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد و منجر به تصمیم‌گیری‌های اشتباه شما شود.

  • تغذیه نامناسب

درست مانند خواب، بدن ما به غذا نیاز دارد تا عملکرد بهتری در کارمان داشته باشیم. تغذیه ناسالم ارتباط مستقیم با روحیه کاری شما دارد.

جلوگیری از حواس‌پرتی

حواس‌پرتی در همه جا وجود دارد، بنابراین جای تعجب نیست که تمرکز و توجه ما به کارمان در طول زمان کاهش می‌یابد. این که آیا این حواس‌پرتی‌ها از عوامل داخلی و یا خارجی است، حواس‌پرتی بهره‌وری ما را کاهش می‌دهد. خبر خوب این است که راه‌های زیادی برای جلوگیری از این حواس‌پرتی وجود دارد.

  • مدیریت استرس

اگرچه استرس زیاد می‌تواند عوارض خطرناکی بر شما داشته باشد، اما کمی استرس هم می‌تواند باعث پیشرفت شما در کار باشد. از استرس به عنوان یک انگیزه برای کار و کوشش سخت‌تر استفاده کنید و تحت فشار کار کنید. از محیط راحت خود بیرون بیاید ولی سعی کنید هرزگاهی پس از انجام کار فشرده خود یک نفس تازه کنید و دوباره به کار خود ادامه دهید.

  • غیر فعال کردن notification در شبکه‌های اجتماعی

“ابزار اجتماعی ما، پیشرفت برای یک جامعه مدرن نیست، بلکه یک چالش برای آن است.” – Clay Shirky، نویسنده کتاب Here Comes Everybody: The Power of Organizing without Organizations.

چک کردن گوشی هوشمند و نگاه کردن به صفحه نمایش خود، برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی به یک عادت تبدیل می‌شود و باعث می‌شود شما تمرکز خود را در حین کار از دست دهید. تلفن خود را در حالت سکوت قرار دهید و همه notificationها رو غیر فعال کنید تا تمرکز خود را از دست ندهید.

  • استراحت کافی

یادگیری نحوه کدنویسی سرگرمی است که ما گاهی اوقات فراموش می‌کنیم. چگونگی استراحت نیز یک مهارت است که ما باید یاد بگیریم. ما با داشتن خواب و استراحت کافی می‌توانیم با فکر باز و ذهن آزاد‌تر کار خود را ادامه دهیم و مسائل را بهتر و هوشمندانه‌تر حل کنیم.

  • تغذیه سالم و ورزش

“نگه داشتن بدن سالم و مناسب، از طریق ورزش و تغذیه، کلید زندگی بهتر، نه تنها در خانه بلکه در کار است.” – David Vollmer‌، مدیر عامل Isolator Fitness.

تغذیه سالم، باعث عملکرد بهتر مغز انسان‌ها است. اطمینان حاصل کنید که وعده‌های غذایی خود را در زمان‌های مناسب صرف کنید. همچنین فراموش نکنید که شش لیوان آب در روز بخورید تا بدنتان را هیدراته کنید. داشتن جسمی مناسب نیز به شما در انجام کارهای روزانه کمک می‌کند. به یاد داشته باشید زمانی که از لحاظ فیزیکی خوب هستید کارکرد مفیدتر و بهتری خواهید داشت.

کد‌نویسی راحت و آسان

هیچ‌کس یک شبه به یک برنامه‌نویس خودکفا تبدیل نشده است. برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس و توسعه دهنده ماهر باید زمان و تلاش زیادی در این راه بگذارید. شما با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهید شد، ولی تمامی این‌ها جزوی از پیشرفت کاری و رسیدن به هدف خود در تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس ماهر و خبره است.

2048 1369 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی