پایتون: یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و قدرتمند

پایتون چیست؟

یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، چند منظوره، شی‌گرا، اسکریپتی و متن باز است که توسط خودو فان روسوم در سال ۱۹۹۱ طراحی شد و محبوبیت ویژه ای در بین برنامه نویسان سراسر دنیا دارد. یادگیری پایتون ساده است و با استفاده از این زبان می توان از کارهای ساده ریاضی تا عملیات های پیچیده مربوط به کنترل اتوماسیون را انجام داد.

زبان پایتون قابلیت درونی سازی و گسترش را دارد و به شما اجازه می دهد کدهایی که به زبان هایی مانند ++C یا جاوا نوشته اید، در بین کدهای پایتون استفاده کنید و همچنین می توانید کدهای پایتون را در بین کدهای سایر زبان ها نیز استفاده کنید. همه این دلایل باعث می شود اکثر افراد علاقمند به یادگیری پایتون باشند و به دنبال منبع آموزشی مناسبی برای آموزش پایتون باشند.

چرا پایتون؟

  • یادگیری پایتون آسان است و شما می توانید به آسانی آن را یاد بگیرید.
  • پایتون کراس پلتفرم است و شما می توانید روی پلتفرم های مختلف برنامه نویسی کنید.
  • پایتون سطح بالا است و به زبان انگلیسی شباهت زیادی دارد. به همین دلیل حتی کسانی که دانش برنامه نویسی ندارند می توانند به راحتی آن را فرا گیرند.
  • سینتکس پایتون به گونه ای است که برای ساخت نمونه اولیه مناسب است. شما می توانید با صرف زمان کمی نمونه اولیه پروژه (prototype) را بسازید و به عنوان یک نمونه مفهومی از آن استفاده کنید.

کاربرد پایتون

همان طور که گفتیم پایتون یک زبان چند منظوره است؛ یعنی با استفاده از آن می توانید برای زمینه ها و پلتفرم های مختلفی برنامه بنویسید. شما با استفاده از پایتون می توانید روی پلتفرم های مختلف و برای اهداف مختلفی برنامه نویسی کنید.

 همچنین پایتون برای هر بخش دارای کتابخانه های متعددی است که کار شما را برای برنامه نویسی و کار در زمینه مربوطه آسان تر می کند. در ادامه مهم ترین کاربرد های زبان پایتون را معرفی می کنیم.

یادگیری ماشین و علم داده ها

یادگیری ماشین شاخه ای از علوم کامپیوتر است که به ماشین توانایی یادگیری می دهد. در واقع زمانی که یک برنامه کامپیوتری بتواند با استفاده از تجربیات قبلی، عملکرد خود را در انجام وظیفه بهبود ببخشد می گوییم این ماشین یاد گرفته است.

پایتون یکی از زبان هایی است که در زمینه یادگیری ماشین و علم داده ها کاربردهای زیاد دارد. با توجه به پیچیده شدن فرایند تجزیه و تحلیل داده ها در بخش فناوری اطلاعات، پایتون به یکی از زبان های محبوب در این زمینه تبدیل شده است و اکثر کتابخانه های مرتبط، رابط های ویژه پایتون را برای کتابخانه های پایتون توسعه داده اند. شما با یادگیری  آموزش پایتون و دو کتابخانه قدرتمند  scikit-learn و  TensorFlow می توانید کارهایی مانند خوشه بندی، کلاس بندی، رگرسیون و ساخت الگوریتم های سفارشی را انجام دهید.

توسعه وب

یکی از زمینه هایی که پایتون در آن استفاده زیادی دارد، توسعه وب است. زبان پایتون فریم‌ورک هایی مانند جنگو (django) و فلسک (flask) دارد که از محبوبیت بالایی در بین توسعه دهندگان وب برخوردار هستند. شما با آموزش پایتون و یادگیری فریم‌ورک های تحت وب پایتون می توانید برای بخش بک اند (backend) وب سایت را پیاده سازی کنید. بخش بک اند سایت همان بخش مربوط به ارتباط با سرور است که برخلاف بخش فرانت اند، از دید کاربر پنهان می ماند.

همچنین شما با استفاده از پایتون می توانید برنامه های تحت وب یا وب اپلیکیشن ها را پیاده سازی کنید. برنامه نویسی سوکت در پایتون به شما این اجازه را می دهد تا برای ساخت پیام رسان های تحت وب نیز اقدام کنید و پیام رسان های قدرتمند تحت وب بسازید.

شبکه

پایتون کتابخانه هایی مربوط به شبکه دارد که به شما این امکان را می دهد تا به پروتکل های خاصی از شبکه در سطح برنامه های کاربردی دسترسی داشته باشید. برنامه نویسی سوکت در زبان پایتون به شما این امکان را می دهد تا روی پروتکل های خاصی مانند  پروتکل HTTP برنامه نویسی کنید.

امنیت

برای کسانی که در زمینه امنیت فعالیت می کنند، یادگیری زبان های برنامه نویسی یک امر ضروری است. زبان پایتون به عنوان یکی از زبان های قدرتمند در این زمینه شناخته می شود و با توجه به مختصر کردن کدنویسی، کار را برای شما راحت تر می کند. به خصوص برای کسانی که در این زمینه تازه کار هستند، یادگیری پایتون نسبت به سایر زبان ها آسان تر و مفیدتر خواهد بود.

برخی از سایت های معروف

بسیاری از سایت‌های بزرگ در جهان با زبان پایتون نوشته شده‌اند. در ادامه لیستی از این سایت ها را معرفی می کنیم.

Youtube

Dropbox

Google

Instagram

BitTorrent

Quora

این ها تنها نمونه هایی از برنامه هایی هست که با زبان پایتون نوشته شده و علاوه بر مواردی که ذکر شد، برنامه های بسیاری نیز وجود داره که با جستجو در اینترنت میتونید اونها رو پیدا کنید. به عنوان مثال سایت ویکی پدیا لیستی از برنامه های نوشته شده با زبان پایتون رو تهیه کرده که میتونید مطالعه کنید. این نشون دهنده این هست که زبان پایتون در عین سادگی میتونه بسیار قدرتمند باشه و برای ساخت برنامه های مختلف مورد استفاده قرار بگیره.

1200 630 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی