rejected

چرا کار پیدا نمی‌کنید؟

آیا تا به حال شده برای مدتی طولانی کار پیدا نکنید و از خودتان بپرسید چرا کار پیدا نمی‌کنم؟ می‌توان گفت دلیل کار پیدا نکردن شما شاید بدشانسی باشد، اما بعضی اوقات شانس در این مشکل دخیل نیست و شما در هنگام جستجوی شغلی خود مرتکب اشتباهاتی شده‌اید و یا به مواردی توجه نکرده‌اید که در تصمیم‌گیری مسئولان استخدام بسیار موثر هستند.

در این مقاله مهم‌ترین مواردی که در استخدام نشدن‌تان موثر خواهند بود را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. بنابراین اگر سوال چرا کار پیدا نمی‌کنم؟ ملکۀ ذهن شما شده است، مطالعۀ این مطلب را از دست ندهید.

صلاحیت کافی برای آن فرصت شغلی را ندارید

مطمئناً نیاز نیست که همۀ مهارت‌ها و صلاحیت‌های شغلی لازم که در آگهی شغلی آمده است را داشته باشید، اما مطمئناً لازم است که از درصد بالایی از آن‌ها برخوردار باشید. بنابراین توصیه می‌شود تنها برای شغل‌هایی درخواست بفرستید که حداقل 90% شرایط و صلاحیت‌های مورد نظر را داشته باشید (البته در نظر داشته باشید که در مشاغل تخصصی این اعداد می‌توانند پایین‌تر هم باشند).

اگر در قسمت شرح وظایف شغلی بین 3 تا 5 سال سابقه درخواست شده و شما 2 سال و نیم سابقۀ کاری دارید، می‌توانید این میزان را کافی بدانید. اما اگر تنها 6 ماه سابقه کار دارید، وقت خود را برای فرستادن درخواست برای چنین فرصت شغلی تلف نکنید. مطمئن باشید با 6 ماه سابقه استخدام نخواهید شد.

توانایی شما برای این کار بالاتر از نیاز شرکت است

شاید به نظر غیرمنطقی برسد، اما بسیاری از کارفرمایان شما را به خاطر سابقه کاری زیاد یا مدرک تحصیلی بالا نمی‌پذیرند. به خاطر داشته باشید که کارفرمایان و استخدام‌کنندگان عموماً به دنبال فردی هستند که برای آن شغل تلاش کرده و مدام پیشرفت کند. برای مثال اگر شما کارشناس ارشد بازاریابی باشید و برای شغلی مانند کار در مرکز تماس تلفنی درخواست داده باشید، کارفرما احتمالاً تصور می‌کند این کار برای شما کسل‌کننده خواهد بود و شما را استخدام نخواهد کرد.

اگر تصور می‌کنید توانایی شما بسیار بالاتر از فرصت شغلی مورد نظر است، حتماً این موضوع را در بخش اول رزومه خود قید کرده و به کارفرما توضیح دهید که دلیل درخواست شما برای این شغل چیست. در غیر این صورت به احتمال بسیار بالا، کارفرما شما را استخدام نخواهد کرد.

شما متاسفانه برای چند عنوان شغلی در یک شرکت درخواست فرستاده‌اید

فرض کنید شما برای موقعیت شغلی مورد نظرتان در یک شرکت درخواست می‌فرستید و از همه نظر هم شایسته این شغل بوده و صلاحیت کافی برای انجام آن را دارید. اما اشتباه شما از لحظه‌ای شروع می‌شود که هر فرصت شغلی که این سازمان برای آن درخواست نیرو می‌کند، شما برای آن درخواست می‌فرستید. اگر اسم شما در میان متقاضیان همه بخش‌ها دیده شود، شانس شما برای استخدام پایین و پایین‌تر می‌آید.

سازمان‌ها اغلب به دنبال افرادی هستند که در کاری خاص تخصص دارند و برای همان کار هم درخواست فرستاده‌اند. ارسال درخواست برای چند عنوان شغلی در یک سازمان، باعث می‌شود کارفرمایان تصور کنند شما تنها به دنبال پیدا کردن شغل هستید و نوع و عنوان شغلی برایتان اهمیت چندانی ندارد. بنابراین پس از استخدام هم از این شغل لذت نخواهید برد. بنابراین شاید این موضوع پاسخ سوال چرا کار پیدا نمی‌کنم؟ باشد.

رزومۀ شما مرتب و خوانا نیست

در زندگی روزمرۀ ما، اشتباهات تایپی مشکل مهمی به حساب نمی‌آیند. با این حال، وجود چنین اشتباهاتی در رزومه بحثی متفاوت است.

وجود داشتن یا نداشتن اشتباه تایپی در رزومه ممکن است وضعیت شما را تغییر دهد. شاید باورش برایتان سخت باشد اما اینکه به مصاحبه دعوت شوید یا درخواست شما رد شود، ممکن است به یک اشتباه تایپی وابسته باشد.

بنابراین هیچ وقت رزومه‌ای که از نظر دیکته و دستور زبان بازخوانی و اصلاح نشده را برای درخواست شغلی ارسال نکنید. رزومه خود را برای یکی از دوستان خود که به دستور زبان و علایم سجاوندی مسلط است فرستاده تا آن را به دقت مورد بررسی قرار دهد.

قالب رزومه شما نیز بسیار اهمیت دارد. نیازی نیست که رزومه‌تان رنگارنگ و شلوغ باشد، رزومه‌ باید به راحتی قابل خواندن باشد. اگر رزومه شما مرتب و منظم نباشد و از قالب‌های درست پیروی نکرده باشد، ریسک انتخاب نشدن شما بالاتر می‌رود.

پیشنهاد می‌کنیم که پیش از ارسال رزومه خود، یک بار مطلب چگونه رزومه‌ای بنویسیم که مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد را مطالعه بفرمایید.

نامۀ همراه یا Cover Letter جذابی ننوشته‌اید

همه فرصت‌های شغلی موجود از شما نامه اختصاصی نمی‌خواهند، اما اگر این درخواست را از شما داشته باشند، باید حتماٌ این کار را انجام دهید، در غیر این صورت احتمال استخدام نشدن شما بالا خواهد رفت.

در صورتی که صحبتی از وجود یا عدم وجود نامۀ اختصاصی در ابتدای رزومه نشده بود، حتماً این نامه را در ابتدای رزومه خود قرار دهید. نامه اختصاصی همراه رزومه شما، نباید دقیقاً اطلاعات رزومه شما را تکرار کرده باشد، این کار تنها باعث می‌شود وقت کارفرما را هدر رود.

نامه همراه رزومه باید نشان دهد که شما گزینه‌ای بسیار مناسب برای آن موقعیت شغلی هستید، این نامه باید نیازهای کارفرما را در خود جا داده و همچنین مدارک تحصیلی شما را مطابق با آن نیازها جلوه دهد.

به یاد داشته باشید که نباید ادعا کنید بهترین فرد برای آن موقعیت شغلی هستید. شما از وضعیت رقبای خود خبری ندارید و این ادعای شما برای کارفرما خنده‌دار خواهد بود.

دلیل ترک شغل و کار قبلی خود را نمی‌توانید توضیح دهید

از دست دادن شغل اتفاقی است که برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد. فارغ از اینکه از دست دادن شغل خارج از اختیار فرد بوده یا به خاطر اشتباه او اتفاق افتاده است، فرد در حال حاضر بیکار است. بنابراین او ناچار است دلیلی برای ترک کار خود ارائه کند. اگر عامل این ترک کار خود او بوده، چه تضمینی وجود دارد، او از شغل جدید خود نیز استعفا ندهد.

استخدام شدن در زمانی که بیکار هستید به خودی خود استخدام را مشکل می‌کند. اما اگر عامل ترک کار، خود شما و استعفایتان باشد، باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای این کار ارائه نمایید. اگر دلیل شما برای استعفا، رفتارهای فاجعه رئیس‌تان باشد، سازمان جدید به شما شانسی نخواهد داد و شما استخدام نمی‌شوید.

سابقه و پیشینه شغلی شما ثبات ندارد

اگر دانشجو یا تازه فارق‌التحصیل باشید، منطقی است که چند دوره کوتاه کارآموزی و شغل تابستانی داشته باشید. اما اگر این شرایط را نداشته باشید آیا پیشینه شغلی بدون ثبات توجیهی دارد؟

نکته‌ای که لازم است حتماً مدنظر قرار دهید این است که حداقل باید یک سال در یک شغل باقی بمانید. اگر شغل قبلی‌تان یک سال یا کمتر زمان برده است، بهتر است که در شغل بعدی حداقل 3 سال باقی بمانید. اگر آمار شغلی شما به کارفرما نشان دهد که به اندازه کافی به سازمان وفادار نخواهید بود و اختصاص هزینه و زمان برای آموزش شما برای سازمان مقرون به صرفه نیست، مطمئن باشید که استخدام نخواهید شد.

انتظار دستمزدی نامعقول برای کار دارید

بیشتر سازمان‌ها از شما انتظار دارند که در درخواست شغلی خود دستمزد مورد نظرتان و همچنین دریافتی‌های سابق خود را درج نمایید. اگر شغل‌هایی که برای آن‌ها درخواست فرستاده‌اید، پرداختی‌شان از درخواست شما کمتر باشد، مطمئناً درخواست شما رد خواهد شد.

هیچ کارفرمایی دوست ندارد در عین اینکه می‌داند نمی‌تواند بر سر دستمزد با کارجو به نتیجه برسد، وقت خود را برای مصاحبه کردن با او هدر دهد. حتی اگر دریافتی سابق شما با مبلغ اعلام شده برای فرصت شغلی فاصله زیادی داشته باشد، اما حقوق درخواستی با مبلغ اعلام شده هم‌خوانی داشته باشد، کارفرما احساس می‌کند شما این کاهش دستمزد را قبول نخواهید کرد، بنابراین با شما تماس نخواهد گرفت.

بنابراین اگر نگران استخدام شدن خود هستید، علاوه بر اینکه باید دستمزد درخواستی خود را واقع‌گرایانه اعلام کنید، نباید بر روی حقوق و دستمزد سابق خود تاکید داشته باشید.

مدام با کارفرما تماس می‌گیرید و برای او آزاردهنده هستید

هر درخواست شغلی ممکن است استرس زیادی را به شما تحمیل کند و شما مدام منتظر مشخص شدن وضعیت‌تان باشید. این استرس و نگرانی تا جایی پیش می‌رود که شما مدام با کارفرما تماس گرفته و پیگیر نتیجه می‌شوید.

باید در نظر داشته باشید، کارفرمایان زمان کافی برای صحبت کردن با تمام متقاضیان را نخواهند داشت. به خصوص زمانی که این تماس‌ها ادامه پیدا می‌کند و تعداد آن‌ها زیاد می‌شود. تماس بیش از حد با کارفرما باعث عصبانیت کارفرما شده و او را از استخدام شما منصرف خواهد کرد.

اگر در پیدا کردن شغل دچار مشکل شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم لیست داده شده را با دقت بیشتری مطالعه کنید. تا جایی که می‌توانید این مشکلات را حل کنید تا نهایتاً بتوانید شانس استخدام شدن خود را بالاتر ببرید. همچنین ما در طی بوت کمپ نیز به شما را در ایجاد رزومه یاری می کنیم.

 

1000 620 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی