ایجاد یک پورتفولیو قوی به عنوان یک توسعه دهنده وب

چرا پورتفولیو؟
تصور کنید شما از یک دوره فرانت‌اند فارغ‌التحصیل شده‌اید و آماده برای جستجوی کار مورد علاقه خود هستید. حال این سوالات پیش می‌آید که چگونه می‌خواهید نظر کارفرمایان را در آینده جلب کنید و شبکه‌ای از ارتباطات ایجاد کنید؟ چگونه می‌توان تمام مهارت‌ها و تکنیک‌های شگفت‌انگیز و قابل توجهی که سه ماه گذشته یاد گرفته‌اید را نشان دهید؟ خب، پاسخ به این سوالات مشخص است. شما به یک پورتفولیو وب‌ سایت شخصی نیاز دارید.

پورتفولیو چیست؟
پورتفولیو یک رزومه نیست. پورتفولیو یک راه برای نشان دادن تمام مهارت‌هایی است که در رزومه خود ذکر کرده‌اید و اساسا یک نمایشگاه از نمونه کارهای شما است. پورتفولیو شما نیز فرصتی برای ایجاد و تعریف نام تجاری خود به عنوان یک فرد حرفه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات است. نام تجاری شما یک جنبه بسیار مهم برای هویت شما به عنوان یک توسعه دهنده است، چون نام تجاری شما چیزی است که کارفرمایان بهش بسیار توجه می‌کنند.

اجزاء تشکیل دهنده یک پورتفولیو
پورتفولیو در تمام اشکال و اندازه‌ها قابل ارائه است، اما حداقل باید نمونه پورتفولیو شما شامل بخش‌‌های زیر باشد:

بخش درباره من: در این بخش باید نام، عکس، عنوان و یک یا دو پاراگراف درباره شما باشد. آنچه شما انجام داده‌اید، و چه کاری بعدا می‌خواهید انجام دهید. نگران به پرداختن جزئیات عمیق‌تر در مورد پورتفولیو خود نباشید. این نیز بخش مهمی از توسعه نام تجاری شماست. کشف آنچه شما را منحصر به فرد می‌کند و از بقیه جدا می‌کند را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارید.

بخش پروژه: بخش پروژه دلیل اصلی شما برای داشتن یک پورتفولیو است. بنابراین شما بهترین نمایش خود را در این بخش باید ارائه دهید. بر خلاف رزومه شما می‌توانید فهرست کامل پروژه‌های برنامه‌نویسی خود را نمایش دهید. استخدام کنندگان را با پروژه‌های خود با استفاده از دمو‌های ویدیویی، GIFS و یا تصاویر مختلف شگفت زده کنید.

بخش تماس با من: هر پورتفولیو موفق دارای یک قسمت است که بیننده می‌تواند با شما تماس بگیرد. حداقل، مطمئن شوید که LinkedIn، GitHub، و آدرس ایمیل شما در دسترس باشند.

مهمتر از همه، پورتفولیو باید سبک و شخصیت شمارو به عنوان یک توسعه دهنده بیان کند. بار دیگر، پورتفولیو در مورد نشان دادن مهارت‌های فنی و خلاقیت شما به عنوان یک توسعه دهنده می‌باشد.

علاوه بر اجزای بالا، پورتفولیو قوی یک توسعه دهنده باید موارد زیر را نیز داشته باشد:

طراحی Responsive یا واکنش‌گرا: از آنجایی که بیشتر افراد به سمت موبایل سوق پیدا کردند، بنابراین شما هم باید در این مورد انعطاف پذیر باشید و از طراحی Responsive پورتفولیو خود در دستگاه‌های مختلف مانند موبایل و تبلت اطمینان حاصل فرمایید.

آدرس URL سایت: همانطور که نمونه کارهایتان بیان سبک شخصی شما است، باید URL شما نیز همینطور حرفه‌ای باشد. بسیار توصیه می‌شود دامنه سفارشی خود را خریداری کنید. برخی از سایت‌های فروش دامنه در آخر این پست در بخش منابع آورده شده است.

تعداد محدود کلیک: پورتفولیوها و برنامه‌های کاربردی چند رسانه‌ای نیاز نیست پیچیده باشند. هنگام طراحی، خود را جای کاربر بگذارید و اطمینان حاصل کنید که مهم‌ترین اطلاعات (پروژه‌ها، اطلاعات تماس) تنها با چند کلیک در دسترس باشد.

طراحی جذاب و دیدنی: اگر مانند طراحان چشم‌اندازهای طراحی را ندارید یا نمی‌خواهید زمان زیادی برای کد‌نویسی در این زمینه صرف کنید، مشکلی نیست! صدها قالب رایگان در وب وجود دارد که می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید. اگر شما از یک قالب رایگان استفاده می‌کنید، سعی کنید تا آن قالب را تا جایی که می‌توانید سفارش‌سازی کنید. این شامل تغییر رنگ، هدر عکس‌ها یا لایه‌های صفحه می‌باشد.

در ادامه به چندی از منابعی که برای ساخت و اشتراک‌گذاری پورتفولیو شما مفید هستند می‌پردازیم.

هاست کردن پورتفولیو در صفحه Github
خرید دامنه از سایت‌های فروش دامنه مانند ایران سرور، هاست ایران و غیره
گرفتن عکس از صفحه اسکرین و تبدیل آن به GIF
قالب‌های پورتفولیو

چگونه رزومه‌ای بنویسیم که مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد

دیده شدن رزومه شما توسط کارفرمایان می‌تواند یک چالش بزرگی باشد، اما شما با یک سری تکنیک‌ها سریع‌تر به نتیجه مطلوب خود خواهید رسید و احتمال بالاتری برای گرفتن مصاحبه نسبت به سایر کارجویان خواهید داشت. در این پست 21 مورد از ترفندهای مهم که در رزومه باید به آن توجه کنید آورده شده است.

1. فرمت ساده

یک فرمت ساده کار را برای استخدام کنندگان راحت می‌سازد و خواندن را برای آنها آسان‌تر می‌نماید. طراحی‌های فانتزی را برای پورتفولیو خود نگه دارید و سعی کنید رزومه شما به نحوی نوشته شده باشد که خواندن آن خسته کننده نباشد.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-to-choose-the-best-resume-format-2063335

2. فونت

بهترین فونت برای نوشتن رزومه Times New Roman، Arial و یا Calibri می‌باشد. سعی کنید از سایز بین 12-10 استفاده کنید که به راحتی قابل خواندن باشد. همچنین از بولد کردن (bold) برای عنوان‌های شغلی خود استفاده کنید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/best-resume-font-size-and-type-2063125

3. کلمات کلیدی

از کلمات برتر، کلیدی و خلاقانه که نقش شمارو برای کارفرما شرح می‌دهد استفاده کنید. رزومه شما اولین فرصت برای ایجاد یک تصور خوب است و زمان زیادی برای ایجاد این احساس ندارید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/top-words-to-include-and-avoid-in-your-resume-2063329

4. حداقل نیازهای شغلی

از داشتن حداقل الزامات مورد نیاز که در آخر پست شغلی آورده شده است، اطمینان حاصل کنید. در غیر اینصورت، زمان همه و شخص خودتان را هدر داده‌اید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/what-are-job-requirements-3928054

5. سفارش‌سازی رزومه

سعی کنید رزومه کاری مشابه برای هر پست شغلی ارسال نکنید. رزومه خود را طبق مهارت‌هایی که شرکت دنبال می‌کند، سفارش‌سازی کنید. با این کار کارفرما متوجه می‌شود که شما حداقل نیازها را برای عنوان شغلی مورد نظر دارید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/making-a-job-sound-impressive-on-your-resume-4163583

6. تمرکز بر دستاوردها

کارفرما می‌خواهد بداند شما چه دستاوردهایی داشته‌اید نه چه کاری انجام دادید. به همین منظور رزومه خود را با دستاوردهایی که داشتید به کارفرما ارائه دهید، نه مسئولیت‌های شغلی که در شرکت قبل داشتید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/tips-for-including-accomplishments-on-a-resume-2061917

7. مهارت‌های مرتبط

از کلماتی در رزومه کاری خود استفاده کنید که با مهارت‌های خاص شغلی که کارفرمایان در جستجوی آن هستند مطابق باشد. شما می‌توانید مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که کارفرمایان به دنبال آن هستند را در پست شغلی پیدا کنید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/what-are-job-specific-skills-2063755

8. اضافه کردن بخش مهارت‌ها

اضافه کردن بخش مهارت‌ها به رزومه شما یک روش عالی برای ثابت کردن به کارفرمایان است که برای شغل مربوطه شرایط لازم را دارید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/what-to-include-in-a-resume-skills-section-2063321

9. تطابق رزومه با شغل مربوطه

رزومه شما هرچه نزدیکتر به نیازهای شغلی باشد، شانس بیشتری برای گرفتن مصاحبه دارید. لیستی از نیازهای کارفرمای خود را تهیه کنید و مطمئن شوید تا آنجایی که می‌شود آنهارو در رزومه خود اعمال کنید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-to-match-your-qualifications-to-a-job-2060941

10. استخدام یک بازی اعداد

کارفرمایان به تعداد دستاوردهای شما در رزومه اهمیت می‌دهند. در صورت امکان از اعداد بجای حروف استفاده کنید. به عنوان مثال 30 درصد بجای سی درصد بنویسید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/why-and-how-to-include-numbers-on-your-resume-2063136

11. حذف شغل‌های قدیمی

شما لازم نیست تمام تجربه کاری خود را در رزومه بیاورید. بعنوان مثال اگر سابقه کار طولانی 10 تا 15 سال داشته باشید، لیست کردن آنها بیش از حد است. ممکن است لازم باشد همه آنها را در فرم درخواست همکاری فهرست کنید، اما رزومه شما خلاصه‌ای از تاریخ اشتغال شما است، نه داستان زندگی شما.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-many-years-of-experience-to-list-on-a-resume-2061041

12. اجتناب از اطلاعات غیر ضروری

رزومه شما حرفه‌ای است و نه شخصی. شما نباید اطلاعات مربوط به زندگی شخصی، خانوادگی یا سرگرمی یا هر چیز دیگری را که مربوط به کار نیست را در آن بیاورید.

13. اضافه کردن اطلاعات

اگر شما تجربه کاری تمام وقت کافی ندارید، بهتر است که کارآموزی، شغل نیمه وقت و تجربه کار داوطلبانه را در رزومه خود اضافه کنید.

14. اطلاعات تحصیلی

اول تمرکز بر تجربه کاری خود و سپس اطلاعات تحصیلی و سایر اطلاعات خود را در پایین رزومه خود قرار دهید. در این قسمت اگر تجربه کاری کافی دارید (بعنوان مثال 3-2 سال)، نیاز به گذاشتن GPA خود نیستید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/when-to-include-your-gpa-on-your-resume-2059859

15. اضافه کردن پروفایل

یک پروفایل عالی برای خواننده می‌تواند بسیار جذاب باشد. تمرکز خود را بر آنچه که می‌توانید به کارفرما ارائه دهید بگذارید، نه آنچه که شما از یک کار می‌خواهید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/resume-profile-vs-resume-objective-2063185

16. هم‌خوانی رزومه با لینکدین

ایده خوبی است که نشانی صفحه لینکدین خود را در رزومه قرار دهید. از همخوانی داشتن صفحه لینکدینتان با رزومه خود اطمینان حاصل کنید چون کارفرمایان اغلب چک می‌کنند.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-to-include-your-linkedin-url-on-your-resume-2064039

17. اشکالات تایپی

خطاهای رزومه مهم است و فکر نکنید غلط املایی و اشکلات تایپی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ابزارهایی برای چک کردن گرامر وجود دارد که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/grammarly-proofreading-and-grammar-checker-review-2062231

18. نام فایل رزومه

فایل رزومه خود را “رزومه” نام‌گذاری نکنید. نامگذاری فایل رزومه خود را به FirstLastNameResume.doc تغییر دهید. در این صورت رزومه شما برای استخدام کنندگان واضح و روشن است.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-to-name-your-resume-and-cover-letter-2063300

19. ذخیره فایل PDF

مگر اینکه کارفرما به فرمت دیگری نیاز داشته باشد، فایل رزومه خود را PDF ارسال کنید تا خوانندگان بتوانند رزومه خود را دقیقا همانطور که می‌خواهید نگاه کنند و تغییر در فرمت آن ایجاد نشود.

20. اضافه کردن CV

داشتن Cover Letter حتی اگر لازم نباشد، بهترین راه برای نشان دادن صلاحیت شما برای شغل مورد نظر است.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/cover-letters-4161919

21. داشتن ارتباط

رساندن رزومه خود به دست شخص مناسب می‌تواند به شما کمک کند مصاحبه را راحت‌تر دریافت کنید. هدف شما این است که رزومه شما خوانده شود و بدانید که کسی هست شمارو در این امر راهنمایی و کمک می‌کند.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-to-ask-for-a-job-referral-2062989

شرکت در رویدادهای استارتاپی برای جمع کردن تیم و اعتبارسنجی ایده‌ها

چندی پیش در یکی از رویدادهای تاثیرگذار و فکر شده‌‌ای در تهران با موضوع کارآفرینی شرکت کردم و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کردم که در این پست قصد دارم به اهمیت این رویدادها در اکوسیستم استارتاپی بپردازم.

رویدادهای استارتاپی و یا کارآفرینی اغلب هفتگی و یا ماهیانه شکل می‌گیرد که تنها محدود به تهران نمی‌باشند و در اکثر شهرها برگزار می‌گردد. افرادی که در این رویدادها شرکت می‌کنند اغلب به فکر راه اندازی کسب و کار می‌باشند و از روحیه کارآفرینی بالایی برخوردارند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث رشد و موفقیت در یک استارتاپ می‌شود، تیم تشکیل دهنده آن می‌باشد. این چالشی است که اکثر افراد در شروع یک کار نوپا با آن روبرو می‌شوند و دقیقا نمی‌دانند باید از کدوم منابع برای تشکیل تیم استارتاپی خود استفاده کنند. رویدادهای استارتاپی بهترین منبع برای تبادل اطلاعات و شبکه‌سازی بین افراد می‌باشد. در این رویدادها شما می‌توانید با طراحان و برنامه‌نویسان وب و موبایل آشنا شده و برروی ایده خود همفکری کرده تا بتوانید به نتایج مطلوب دست پیدا کنید و در آینده با یکدیگر همکاری کنید.

یکی دیگر از مواردی که شما با آن روبرو می‌شوید، شرکت کردن سرمایه‌گذاران در این دسته از رویدادها می‌باشد که می‌تواند برای شما بسیار حائز اهمیت باشد. اغلب استارتاپ‌ها قابلیت رشد کردن را به دلیل عدم بوجه کافی ندارند و به همین دلیل پس از یک دوره کوتاه امکان دارد که شکست بخورند. اینجاست که سرمایه‌گذار می‌تواند حل مشکل شما باشد و با در میان گذاشتن ایده خود شاید به راحتی بتوانید جذب سرمایه کنید. لازم به ذکر است که کسب و کار شما باید از لحاظ فکری و فنی هم بجایی رسیده باشد که سرمایه‌گذار از سود دهی و درآمدزایی آن اطمینان داشته باشد. در غیر این صورت، بهترین راه‌کار برای شما کمک از شتاب‌دهنده‌ها می‌باشد. آنها علاوه بر تامیین سرمایه اولیه، شمارو تا تبدیل شدن به یک کسب و کار موفق و مستقل یاری می‌کنند.

در این دوره‌ها افراد دیگری هم شرکت می‌کنند که از تجربه بالایی در کسب و کارهای خودشون برخوردارند و به عنوان یک منتور و مشاور در کنار شما خواهند بود تا پاسخ‌گوی سوالات و ابهامات شما باشند و راهنمایی‌های لازم جهت تیم‌بندی استارتاپتان ارائه دهند. مربیان در اینجا قرار نیست نظرات خودشون رو به تیمی تحمیل کنند و امکان دارد منتورها هر یک نظرات مختلفی داشته باشند، اما این شما هستید که باید نظرات مختلف رو گوش دهید و اعتبارسنجی لازم را صورت دهید و در آخر تصمیم نهایی رو بگیرید. نقش اصلی منتورها کمک‌رسانی به تیم‌ها است و در حقیقت آنها سعی دارند که تیم‌ها را طبق نیازهایی که دارند مدیریت و سازماندهی کنند تا بتوانند به آن سرانجامی که می‌خواهند در کسب و کارشان برسند.

در ادمه چندی از رویدادهای استارتاپی که در حال فعالیت هستند را معرفی می‌کنیم.

همفکر: یک رویداد هفتگی و فرصتی برای کارآفرینان، برنامه‌نویسان، طراحان و سرمایه‌گذاران است که به شبکه‌سازی،‌ تبادل نظر و یادگیری از یکدیگر بپردازند.

آدرس سایت: http://hamfekr.net

بانی: تلاشی است برای مشاهده سبک زندگی و طرز فکر بانیان کشور و ترویج روحیه کارآفرینی. رویداد بانی با تولید محتوای ناب آموزشی و فضای شبکه سازی به راه اندازی کسب و کارها و استارتاپ ها کمک می کند.

آدرس سایت: http://baanievent.ir

استارتاپ ویکند: یک رویداد 54 ساعته که در آن تیم‌ها شکل می‌گیرند و به ساختن ایده‌ها می‌پردازند. مدل کسب و کار را می‌نویسند و آن را به داوران و منتورها ارائه می‌دهند.

آدرس سایت: http://startupweekend.ir

ایده بازار: با نگرشی نوآورانه و خلاقانه و مطالعه به‌روزترین و کارآمدترین روش‌های توسعه‌ کارآفرینی و افزایش ثروت ملی و سرمایه­ های اجتماعی سعی در ارائه و اجرای روش‌های بومی شده موثر در کشور دارد.

آدرس سایت: http://ideasbazaar.ir

ماشین استارتاپ ناب: ماشین استارتاپ ناب یا Lean Startup Machine کارگاهی سه روزه در زمینه ساخت یک کسب‌وکار موفق است.

آدرس سایت: http://leanstartupmachine.ir

در آخر باید گفت این شما هستید که برای آینده استارتاپ خود تصمیم می‌گیرید و برای سرعت بخشیدن به روند کاری خود باید از خیلی‌ها یاد بگیرید و تجربه کسب کنید. شرکت در رویدادهای استارتاپی و دیدن افراد متعدد که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، می‌تواند بهترین گزینه برای شروع کار شما باشد.

Create A product first!

Create a product first please!