شبکه سازی

شرکت در رویدادهای استارتاپی برای تیم‌سازی و اعتبارسنجی ایده‌ها

چندی پیش در یکی از رویدادهای تاثیرگذار و فکر شده‌‌ای در تهران با موضوع کارآفرینی شرکت کردم و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کردم که در این پست قصد دارم به اهمیت این رویدادها در اکوسیستم استارتاپی بپردازم.

رویدادهای استارتاپی و یا کارآفرینی اغلب هفتگی و یا ماهیانه شکل می‌گیرد که تنها محدود به تهران نمی‌باشند و در اکثر شهرها برگزار می‌گردد. افرادی که در این رویدادها شرکت می‌کنند اغلب به فکر راه اندازی کسب و کار می‌باشند و از روحیه کارآفرینی بالایی برخوردارند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث رشد و موفقیت در یک استارتاپ می‌شود، تیم تشکیل دهنده آن می‌باشد. این چالشی است که اکثر افراد در شروع یک کار نوپا با آن روبرو می‌شوند و دقیقا نمی‌دانند باید از کدوم منابع برای تشکیل تیم استارتاپی خود استفاده کنند. رویدادهای استارتاپی بهترین منبع برای تبادل اطلاعات و شبکه‌سازی بین افراد می‌باشد. در این رویدادها شما می‌توانید با طراحان و برنامه‌نویسان وب و موبایل آشنا شده و برروی ایده خود همفکری کرده تا بتوانید به نتایج مطلوب دست پیدا کنید و در آینده با یکدیگر همکاری کنید.

یکی دیگر از مواردی که شما با آن روبرو می‌شوید، شرکت کردن سرمایه‌گذاران در این دسته از رویدادها می‌باشد که می‌تواند برای شما بسیار حائز اهمیت باشد. اغلب استارتاپ‌ها قابلیت رشد کردن را به دلیل عدم بوجه کافی ندارند و به همین دلیل پس از یک دوره کوتاه امکان دارد که شکست بخورند. اینجاست که سرمایه‌گذار می‌تواند حل مشکل شما باشد و با در میان گذاشتن ایده خود شاید به راحتی بتوانید جذب سرمایه کنید. لازم به ذکر است که کسب و کار شما باید از لحاظ فکری و فنی هم بجایی رسیده باشد که سرمایه‌گذار از سود دهی و درآمدزایی آن اطمینان داشته باشد. در غیر این صورت، بهترین راه‌کار برای شما کمک از شتاب‌دهنده‌ها می‌باشد. آنها علاوه بر تامیین سرمایه اولیه، شمارو تا تبدیل شدن به یک کسب و کار موفق و مستقل یاری می‌کنند.

در این دوره‌ها افراد دیگری هم شرکت می‌کنند که از تجربه بالایی در کسب و کارهای خودشون برخوردارند و به عنوان یک منتور و مشاور در کنار شما خواهند بود تا پاسخ‌گوی سوالات و ابهامات شما باشند و راهنمایی‌های لازم جهت تیم‌بندی استارتاپتان ارائه دهند. مربیان در اینجا قرار نیست نظرات خودشون رو به تیمی تحمیل کنند و امکان دارد منتورها هر یک نظرات مختلفی داشته باشند، اما این شما هستید که باید نظرات مختلف رو گوش دهید و اعتبارسنجی لازم را صورت دهید و در آخر تصمیم نهایی رو بگیرید. نقش اصلی منتورها کمک‌رسانی به تیم‌ها است و در حقیقت آنها سعی دارند که تیم‌ها را طبق نیازهایی که دارند مدیریت و سازماندهی کنند تا بتوانند به آن سرانجامی که می‌خواهند در کسب و کارشان برسند.

در ادمه چندی از رویدادهای استارتاپی که در حال فعالیت هستند را معرفی می‌کنیم.

همفکر: یک رویداد هفتگی و فرصتی برای کارآفرینان، برنامه‌نویسان، طراحان و سرمایه‌گذاران است که به شبکه‌سازی،‌ تبادل نظر و یادگیری از یکدیگر بپردازند.

آدرس سایت: http://hamfekr.net

بانی: تلاشی است برای مشاهده سبک زندگی و طرز فکر بانیان کشور و ترویج روحیه کارآفرینی. رویداد بانی با تولید محتوای ناب آموزشی و فضای شبکه سازی به راه اندازی کسب و کارها و استارتاپ ها کمک می کند.

آدرس سایت: http://baanievent.ir

استارتاپ ویکند: یک رویداد 54 ساعته که در آن تیم‌ها شکل می‌گیرند و به ساختن ایده‌ها می‌پردازند. مدل کسب و کار را می‌نویسند و آن را به داوران و منتورها ارائه می‌دهند.

آدرس سایت: http://startupweekend.ir

ایده بازار: با نگرشی نوآورانه و خلاقانه و مطالعه به‌روزترین و کارآمدترین روش‌های توسعه‌ کارآفرینی و افزایش ثروت ملی و سرمایه­ های اجتماعی سعی در ارائه و اجرای روش‌های بومی شده موثر در کشور دارد.

آدرس سایت: http://ideasbazaar.ir

ماشین استارتاپ ناب: ماشین استارتاپ ناب یا Lean Startup Machine کارگاهی سه روزه در زمینه ساخت یک کسب‌وکار موفق است.

آدرس سایت: http://leanstartupmachine.ir

در آخر باید گفت این شما هستید که برای آینده استارتاپ خود تصمیم می‌گیرید و برای سرعت بخشیدن به روند کاری خود باید از خیلی‌ها یاد بگیرید و تجربه کسب کنید. شرکت در رویدادهای استارتاپی و دیدن افراد متعدد که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، می‌تواند بهترین گزینه برای شروع کار شما باشد.

برای مطالعه پست‌های بیشتر ما را در وبلاگ کارادمی و یا در ویرگول دنبال کنید.

1000 667 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی