رزومه

چگونه رزومه‌ای بنویسیم که مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد

دیده شدن رزومه شما توسط کارفرمایان می‌تواند یک چالش بزرگی باشد، اما شما با یک سری تکنیک‌ها سریع‌تر به نتیجه مطلوب خود خواهید رسید و احتمال بالاتری برای گرفتن مصاحبه نسبت به سایر کارجویان خواهید داشت. در این پست ۲۱ مورد از ترفندهای مهم که در رزومه باید به آن توجه کنید آورده شده است.

۱. فرمت ساده

یک فرمت ساده کار را برای استخدام کنندگان راحت می‌سازد و خواندن را برای آنها آسان‌تر می‌نماید. طراحی‌های فانتزی را برای پورتفولیو خود نگه دارید و سعی کنید رزومه شما به نحوی نوشته شده باشد که خواندن آن خسته کننده نباشد.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-to-choose-the-best-resume-format-2063335

۲. فونت

بهترین فونت برای نوشتن رزومه Times New Roman، Arial و یا Calibri می‌باشد. سعی کنید از سایز بین 12-10 استفاده کنید که به راحتی قابل خواندن باشد. همچنین از بولد کردن (bold) برای عنوان‌های شغلی خود استفاده کنید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/best-resume-font-size-and-type-2063125

۳. کلمات کلیدی

از کلمات برتر، کلیدی و خلاقانه که نقش شمارو برای کارفرما شرح می‌دهد استفاده کنید. رزومه شما اولین فرصت برای ایجاد یک تصور خوب است و زمان زیادی برای ایجاد این احساس ندارید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/top-words-to-include-and-avoid-in-your-resume-2063329

۴. حداقل نیازهای شغلی

از داشتن حداقل الزامات مورد نیاز که در آخر پست شغلی آورده شده است، اطمینان حاصل کنید. در غیر اینصورت، زمان همه و شخص خودتان را هدر داده‌اید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/what-are-job-requirements-3928054

۵. سفارش‌سازی رزومه

سعی کنید رزومه کاری مشابه برای هر پست شغلی ارسال نکنید. رزومه خود را طبق مهارت‌هایی که شرکت دنبال می‌کند، سفارش‌سازی کنید. با این کار کارفرما متوجه می‌شود که شما حداقل نیازها را برای عنوان شغلی مورد نظر دارید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/making-a-job-sound-impressive-on-your-resume-4163583

۶. تمرکز بر دستاوردها

کارفرما می‌خواهد بداند شما چه دستاوردهایی داشته‌اید نه چه کاری انجام دادید. به همین منظور رزومه خود را با دستاوردهایی که داشتید به کارفرما ارائه دهید، نه مسئولیت‌های شغلی که در شرکت قبل داشتید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/tips-for-including-accomplishments-on-a-resume-2061917

۷. مهارت‌های مرتبط

از کلماتی در رزومه کاری خود استفاده کنید که با مهارت‌های خاص شغلی که کارفرمایان در جستجوی آن هستند مطابق باشد. شما می‌توانید مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که کارفرمایان به دنبال آن هستند را در پست شغلی پیدا کنید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/what-are-job-specific-skills-2063755

۸. اضافه کردن بخش مهارت‌ها

اضافه کردن بخش مهارت‌ها به رزومه شما یک روش عالی برای ثابت کردن به کارفرمایان است که برای شغل مربوطه شرایط لازم را دارید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/what-to-include-in-a-resume-skills-section-2063321

۹. تطابق رزومه با شغل مربوطه

رزومه شما هرچه نزدیکتر به نیازهای شغلی باشد، شانس بیشتری برای گرفتن مصاحبه دارید. لیستی از نیازهای کارفرمای خود را تهیه کنید و مطمئن شوید تا آنجایی که می‌شود آنهارو در رزومه خود اعمال کنید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-to-match-your-qualifications-to-a-job-2060941

۱۰. استخدام یک بازی اعداد

کارفرمایان به تعداد دستاوردهای شما در رزومه اهمیت می‌دهند. در صورت امکان از اعداد بجای حروف استفاده کنید. به عنوان مثال ۳۰ درصد بجای سی درصد بنویسید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/why-and-how-to-include-numbers-on-your-resume-2063136

۱۱. حذف شغل‌های قدیمی

شما لازم نیست تمام تجربه کاری خود را در رزومه بیاورید. بعنوان مثال اگر سابقه کار طولانی ۱۰ تا ۱۵ سال داشته باشید، لیست کردن آنها بیش از حد است. ممکن است لازم باشد همه آنها را در فرم درخواست همکاری فهرست کنید، اما رزومه شما خلاصه‌ای از تاریخ اشتغال شما است، نه داستان زندگی شما.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-many-years-of-experience-to-list-on-a-resume-2061041

۱۲. اجتناب از اطلاعات غیر ضروری

رزومه شما حرفه‌ای است و نه شخصی. شما نباید اطلاعات مربوط به زندگی شخصی، خانوادگی یا سرگرمی یا هر چیز دیگری را که مربوط به کار نیست را در آن بیاورید.

۱۳. اضافه کردن اطلاعات

اگر شما تجربه کاری تمام وقت کافی ندارید، بهتر است که کارآموزی، شغل نیمه وقت و تجربه کار داوطلبانه را در رزومه خود اضافه کنید.

۱۴. اطلاعات تحصیلی

اول تمرکز بر تجربه کاری خود و سپس اطلاعات تحصیلی و سایر اطلاعات خود را در پایین رزومه خود قرار دهید. در این قسمت اگر تجربه کاری کافی دارید (بعنوان مثال 3-2 سال)، نیاز به گذاشتن GPA خود نیستید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/when-to-include-your-gpa-on-your-resume-2059859

۱۵. اضافه کردن پروفایل

یک پروفایل عالی برای خواننده می‌تواند بسیار جذاب باشد. تمرکز خود را بر آنچه که می‌توانید به کارفرما ارائه دهید بگذارید، نه آنچه که شما از یک کار می‌خواهید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/resume-profile-vs-resume-objective-2063185

۱۶. هم‌خوانی رزومه با لینکدین

ایده خوبی است که نشانی صفحه لینکدین خود را در رزومه قرار دهید. از همخوانی داشتن صفحه لینکدینتان با رزومه خود اطمینان حاصل کنید چون کارفرمایان اغلب چک می‌کنند.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-to-include-your-linkedin-url-on-your-resume-2064039

۱۷. اشکالات تایپی

خطاهای رزومه مهم است و فکر نکنید غلط املایی و اشکلات تایپی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ابزارهایی برای چک کردن گرامر وجود دارد که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/grammarly-proofreading-and-grammar-checker-review-2062231

۱۸. نام فایل رزومه

فایل رزومه خود را “رزومه” نام‌گذاری نکنید. نامگذاری فایل رزومه خود را به FirstLastNameResume.doc تغییر دهید. در این صورت رزومه شما برای استخدام کنندگان واضح و روشن است.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-to-name-your-resume-and-cover-letter-2063300

19. ذخیره فایل PDF

مگر اینکه کارفرما به فرمت دیگری نیاز داشته باشد، فایل رزومه خود را PDF ارسال کنید تا خوانندگان بتوانند رزومه خود را دقیقا همانطور که می‌خواهید نگاه کنند و تغییر در فرمت آن ایجاد نشود.

20. اضافه کردن CV

داشتن Cover Letter حتی اگر لازم نباشد، بهترین راه برای نشان دادن صلاحیت شما برای شغل مورد نظر است.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/cover-letters-4161919

۲۱. داشتن ارتباط

رساندن رزومه خود به دست شخص مناسب می‌تواند به شما کمک کند مصاحبه را راحت‌تر دریافت کنید. هدف شما این است که رزومه شما خوانده شود و بدانید که کسی هست شمارو در این امر راهنمایی و کمک می‌کند.

منبع: https://www.thebalancecareers.com/how-to-ask-for-a-job-referral-2062989

1000 662 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی