گذشته (و آینده) توسعه رابط سمت کاربر

در ابتدا خدایان وب، اینترنت را ساختند. در آن روزگار ، وب مانند غرب وحشی بود: سرزمین‌های کشف نشده. وب‌سایت‌ها در آن بدون هیچ استاندارد و نظمی پراکنده بودند.توسعه سمت کاربر آشفته بازاری بود از مرورگرهای ناسازگار، تغییرات ناگهانی و اهداف متحرک.

در وب اهلی شده امروز، همه ما نسبت به طراحی‌های سطحی و رابط‌های کاربری گیج‌کننده بی‌رحم هستیم. هرچقدر انتظارات کاربران ما به رشد خود ادامه می‌دهد، توسعه رابطه کاربری با تحول عظیم دیگری مواجه است.توسعه‌دهندگان رابط‌کاربری امروز، باید محصولات دیجیتالی را توسعه‌ دهند که شهودی باشند، بدون فرض این که کاربر چه چیزی می‌داند.

درک اینکه چگونه انتظارات کاربران در ارتباط با طراحی دیجیتال تغییر پیدا کرده است، سندی است برای کاوش در مسیر حرکت از رابط‌کاربری سرگردان، به رابط‌کاربری شهودی، تا به رابط‌کاربری ناپیدای آینده.

توسعه رابط‌کاربری چیست ؟

توسعه رابط‌کاربری معروف به برنامه‌نویسی سمت کاربر می‌باشد. این در واقع توسعه سمت کاربر وب یا محصول نرم‌افزاری است. توسعه رابط‌کاربری بر روی آنچه که کاربر می‌بیند تمرکز داشته، از هر راهی که آنها از طریق دستگاه‌هایشان با محصول تعامل دارند و راه‌هایی که آنها از ویژگی‌های محصول بهره می‌گیرند.

توسعه‌دهندگان سمت کاربر، رابط‌کاربری را ایجاد می‌کنند، پلی بین طراح و برنامه‌نویسی سمت سرور.

ریشه‌های هرج و مرج

 شروع طراحی سمت کاربر اساساً تیراندازی مرورگرها به یکدیگر بود و توسعه‌دهندگان نقش یک کلانتر را بازی می‌کردند. وب جهانی جایی بدون قانون بود به طوری که یک ویژگی ساده که در یک مرورگر به خوبی کار می‌کرد و در مرورگرهای دیگر کار نمی‌کرد. در همین زمان سمت نرم‌افزار، نرم‌افزارهای جدید، محدود به قابلیت‌های کامپیوترها بودند. هر چیزی که کار می‌کرد به اندازه کافی خوب بود، اما این به این معنا نبود که کاربرپسند نیز بود. کاربرد پذیری سریع چیزی ناشناخته بود، و محصولات نرم‌افزاری با دستورالعمل‌های سنگین همراه بودند.

این را نیز باید اضافه کرد، تغییر و تحولات فناوری و قدرت پردازش، ناهمگونی‌های گیج‌کننده در سیستم‌ها و مرورگر‌ها و شما بودید با تمامی این آشفتگی در توسعه سمت کاربر.

انتظارات تاریخی

اینترنت جدید بود و انفجار وب‌سایت‌های خودت انجامش بده (DIY) باعث شده بود که هیچ دو سایتی در اینترنت مثل هم نباشد. برای کسانی از ما که این دنیای تصادفی را مرور می‌کردند انتظارات‌ها بسیار اولیه بود.

انتظارات تنها در این حد بود که به یک وب‌سایت تنها کارکردهای اولیه را داشته باشد. آیا می‌توانم لینک‌ها را از متن‌های ثابت تفکیک کنم؟ آیا همه دکمه‌ها و لینک‌ها کار می‌کنند؟ آیا بر روی همه مرورگرها به درستی نمایش داده می‌شود؟ تازگی کامپیوترهای خانگی همراه با رشد سریع دسترسی به اینترنت به این معنی بود که هیچ چیز هنوز جهانی نشده. هیچ معیاری برای یک کاربردپذیری دیجیتالی فوق العاده وجود نداشت. در این اقلیم بی‌ثبات، تمام تلاش توسعه‌دهندگان سمت کاربر این بود که با تغییرات مرورگرها و ناهمگونی کدها سازگار شوند.

طراحی شهودی

 حالا به امروز می‌آییم، توسعه سمت کاربر حوزه‌ای به مراتب منظم شده است. مرورگرها آتش‌بستی تشکیل داده و شروع به همکاری با یکدیگر کرده‌اند. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان سمت کاربر به جای تمرکز بر اینکه وب‌سایت فقط کار کند، تمرکز خود را به درست کار کردن آن معطوف کرده‌اند.

پیچیدگی برای توسعه‌دهندگان وب به سمتی رفته است که توسعه‌دهندگان اطمینان حاصل کنند که تعاملات همان گونه است که کاربران انتظارش را دارند.

توسعه سمت کاربر به تجربه ادراکی تبدیل شده است. طراحی که استفاده شهودی از محصول یا وب‌سایت را پشتیبانی می‌کند. طراحی شهودی اولین قدم به سمت آینده توسعه سمت کاربر است. برخلاف گذشته، سایت‌ها و سرویس‌ها برای استفاده آسان‌تر شده‌اند. کاربران مدرن با درک سریع طراحی خو گرفته‌اند و سایت‌ها و برنامه‌ها سریع‌تر و قابل مرور کردن شده‌اند.

انتظارات جدید

رشد پیام‌رسان‌های فوری، سرویس‌های همیشه آماده، ارتباطات اینترنتی سریعتر، ما را با یک جمعیت‌شناسی دیجیتالی دانا مواجه کرده که خواستار رضایت در زمان واقعی هستند.

کم‌شدن حوصله و زیاد‌ شدن درخواست شخصی‌سازی، توسعه‌دهندگان را به سمت طراحی رابط‌های کاربری سوق‌ داده که به نیازهای ما در اسرع وقت پاسخ دهند.

توسعه‌دهندگان این کار را با طراحی‌هایی انجام داده‌اند که همه چیز را در دسترس ما قرار داده است. هر سایت یا محصولی که استفاده از آن ساده و آشکار نباشد اغلب باعث خشم و رهاکردن فوری آن توسط کاربر می‌شود.

طراحی ناپیدا

طراحی ناپیدا درجه بعدی طراحی شهودی است. این نوع طراحی است که انتظارات کاربر را به صورت یکپارچه برآورده می‌کند. نیاز نیست تا کاربران درباره استفاده از سایت فکر کنند و یا به دنبال کارکردهایی که نیاز دارند بگردند. آنها مستقیم به سراغ آن چیزی که نیاز دارند می‌روند چرا که آن کارکرد همان جایی است که باید باشد.

آینده سمت کاربر را در توسعه و طراحی محصول می‌توان بسیار همگرا دید تا تنها یک همکاری. برای ساختن یک محصول عالی نیاز است تا کاربر را بسیار کامل فهمید. این کاملا امکان‌پذیر است، پس آن توسعه‌دهندگان سمت کاربر خود را همراه با طراح محصول میابند. این به این معنی است که توسعه سمت کاربر به خودی خود یک عنوان شغلی نیست بلکه کاری است که توسط افرادی که در تیم تجربه کاربری هستند انجام می‌شود.

آینده‌ی توسعه سمت کاربر

ماهیت توسعه سمت کاربر در حال تغییر است. در طول سال‌ها، توسعه‌دهندگان سمت کاربر در حال جنگ با تغییر زبان‌های برنامه‌نویسی و پلتفرم، تناقض‌های طراحی پیچیده و مرورگرهای گیج‌کننده بوده‌اند.

بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها پیوسته تحمل خود را در سایت‌هایی که کند و عملکرد ضعیفی دارند از دست می‌دهند. مصرف‌کنندگان امروز تمایل دارند که در زمان واقعی به خواسته‌های خود برسند، آینده شاهد آن خواهد بود که این روند به سمت نتایج فوری و تعاملات سریع سوق پیدا کرده و شهود به ناپیدایی تبدیل شود.

طراحی ناپیدا به هسته اصلی توسعه سمت کاربر در هر محصولی تبدیل خواهد شد. رابط کاربری باید ما را غافلگیر کند و توجه ذهن ناخودآگاه ما را جمع کند نه افکار خودآگاه ما را.

منبع:  DZone

150 150 بوت کمپ برنامه نویسی و آمادگی برای بازارکار کارادمی